Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dosor till vad.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dosor till vad.

Dagens köp blev bl.a. dessa dosor. Dosor och askar kan jag inte motstå.
    Den ena är 8.8 cm och den andra 9 cm lång. Går att öppna på mitten. Inuti spår av förgyllning. En är cirkelrund, den andra lite oval. En dosa med "bataljscen", den andra med med som det ser ut lite drickande och spelande. Vad de använts till har jag ingen aning. Kanske till cigaretter? hur lång är en cigarett? Rymmer inte så många. Dosornas motiv är inte speciellt kvinnliga varför jag tror det är män som använt dom. Ingen ädel metall. Dekoren är pressad och dom är nog inte allt för gammla. Gissningar på vad de använts till önskas.
    Bifogade filer

Cigarettförvaring förefaller troligt med tanke på längden. Dryckesmönstret har jag sett variationer på, gällande askfat bland annat.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

De här motiven gillar jag. Skulle vilja se lite mer. Vilka arbetsredskap håller gubbarna i på översta dosan. Den nedre får mej att tänka på rallare som har fått rast-vila med musik, kortspel och sprit.
      Tobaksvaror av något slag, kanske även tändstikor,har nog förvarats i grannlåten.
      Förresten varför inte guldgrävare? Från Amerikat?

Comment

Jag är väl miljöskadad men jag tycker att de ser ut som gruvarbetare
        DG

Comment

Skall ta lite fler bilder i dagsljus.

Comment

er vi ude i sådan noget?
            Bifogade filer

Comment

Snyggt jobbat Hose. Visst är det samma bild.

Comment

Så har vi forlæg til den ene dåse - mon ikke den anden skal søges samme sted?
                Det virker heller ikke urimeligt at vi er i Nederlandene.

Comment

Ibland är det en fördel att ha uppnått en viss ålder!

Jag har själv, i en guldsmedsaffär, köpt en sådan, rund, dosa till min dåvarande flickvän - den såldes som läppstiftsfodral!
                  Och visst är dekoren Holländsk - jämför med de mycket vanligare tändsticksaskfodralen - de brukar ju dock oftast vara i silver.

Comment

En annan dosa och till vad?

Jag gillar också små dosor. Här är en av mina. Till vad kan den ha använts? Mått: 6 x 6 cm. Och vad är det silverfärgade materialet? Locket har en emaljmålning.
                    Bifogade filer

Comment

Vilken härlig liten dosa

den skulle jag också vilja ha. skulle ta med den på resa och ha mina örhängen i. kanske är den till små smycken. hur ser den ut innuti? jag tycker att metallen ser lite ut som silver. inga stämplar? den frågan överlåter jag till någon som kan bättre.

Comment

Kommer ihåg en cylinder i metall till läppstlft. Provade med ett av mina läppstift. Kan nog vara så som bwh skriver.

Comment

Lillstinas dosa är kinesisk och förmodligen inte så gammal. Det är en form av recycling där man har använt sig av porslinsskärvor som man fattat in i vad som ser ut att vara silver (låghaltigt???).

Skärvan kommer från ett föremål som är tillverkat under 1910-20-talet under "tidig republik", eftersom det var på det sättet man avbildade kvinnor; med hög håruppsättning och liten spetsig mun. Det ser ut som hon har en barnhand vid sin högra axel!

Comment

Dosan är helt slät inuti och saknar stämplar. Det var verkligen en trevlig överraskning att få veta att det rör sig om recycling. Tack för svaret.

Comment

Working...
                            X