Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

”Hopsatt” kopparkastrull + kaffepetter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: ”Hopsatt” kopparkastrull + kaffepetter

I sensommarens stora röjning bland mina prylar har turen kommit till en av mormors gamla kopparkastruller samt en kaffepetter. Från kastrullen har jag tagit många dilldoftande nykokta nypotatis under 50-talet. Mormor använde både kastrullen och kaffekannan under min barndom. Och innan jag förpassar de båda föremålen till annan plats än att samla damm hos mig har jag lite undringar och ställer därför, i hopp om svar, ett par frågor.

Kastrullen; Den är inte stämplad någonstans – har endast vikingaskepp på skaftet (se bild). Jag får uppfattningen av, att den liksom är ”hopsatt” av två olika kopparbunkar (eller hur jag ska säga). Dvs att bottendelen med kant, som hindrade kastrullen från att ramla ner bland vedträna, ursprungligen har suttit på en annan överdel, som kanske har gått sönder. Och dåförtiden var man ju verkligen inne på det här med återvinning. Så jag tänker mig, att man kanske tog en hel överdel (vars botten kanske gått hädan?) och fogade samman de båda till en ”ny” kastrull. Kan det ha varit så? Eller är kastrullen i sitt ursprungliga tillverkningsskick?
    Vore även trevligt att få veta vems ”bomärke” vikingaskeppet är – dvs firma/tillverkare/smed.
    Hur gammal kan den vara?
    Kan nämna att mina morföräldrar gifte sig vid sekelskiftet (1900) så den borde i vart fall vara så gammal. Men kanske är den äldre?

Gällande kaffekannan vore det trevligt att veta hur gammal den är. Också från tidigt 1900-tal? Eller tidigare? Har googlat på August Bohm och därigenom fått reda på att han var ”vittne vid brännvinets uppmätning vid Stadsfullmäktige i december 1865. Därav undran om kannan rent av är 1800-tal?

Tacksam för all info och svar
    Bifogade filer

Nej den samling er helt efter bogen. Ringen er fordi den er lavet til komfur. Hvilket sætter grænsen bagud i tid.
    Nitterne er ikke håndlavede hvilket også sætter en grænse i tid.

Comment

På 1870-talet kom järnspisen in i de svenska hemmen. Ringen på din kastrull är anpassad till järnspisen. Tag bort ett anatl spisringar så att kastrullen passar in. Kastrullens ring gör att kärlet kommer närmare elden. Maskintillverkade nitar kom i bruk vid samma tid. Tidigare gjorde kopparslagaren nitarna själv av en trekantig kopparbit. Åren runt sekelskiftet 1900 är en lämplig älder på kastrullen. Märkningen på handtaget säger mig ingenting just nu. Letar.
      Om kaffepannan återkommer jag. Enl. Boken var A. Bohm mästar i Eskilstuna mellan åren 1830-1865. Får det inte riktigt att stämma när jag tittar på din panna.

Comment

Hose och Ulferic - tack för era svar. Jo jag vet att ringen är för att kastrullen skall / skulle passa på vedspisen genom att ta bort ringar . Det jag undrade över var just att den ser ut att vara hopsatt av två olika "kopparringar". Men nu förstår jag, att kastruller gjordes just så, dvs med skarv.
        Jag är tacksam över att du vill leta, Ulferic, ang vikingaskeppet. Jag har nästan "googlat ihjäl" mig utan att finna någon ledtråd.

Beträffande kaffekannan tror jag mig begripa, att den ser yngre ut - är yngre - än vad anges på dess handtag? Men det verkar i alla fall som om handtag och kittel hör ihop. Fast det kan naturligtvis vara fel. Jag menar att om handtaget är äldre och satt på en nyare kittel någon gång i början av 1900-talet....det är jag sannerligen inte kunnig nog att avgöra. Det är bara en tanke i min enkla hjärna

Comment

Namnet A. Bohm kan nog syfta på sonen också. August Vilhelm Bohm var född 1805 och bör vara den mästare 1830-1865 som Ulferic skrev om. I folkräkningen 1880 är han änkling och f d kopparslagare. Istället står sonen Anton Vilhelm f 1839 (boende i samma hushåll) som kopparslagare då, likaså i folkräkningen 1890, 1900 och 1910.

Comment

Ja, frågan är om A Bohm då syftar på fadern eller sonen? Jag tror helt klart att det är så att det är en kaffepanna från 1800-talet som renoverats någon gång runt 1900. Från är om handtaget sattes på vid renoveringen eller om det bara fått nya fästen?

(förlåt skrev hastigt utan att läsa vad Anna-Carin skrev, hon hade redan föreslagit att det kunde vara sonen. Låter det så ändå, kan ju vara intressant att diskutera vad som är gammalt och vad som är nytt - märkningen känns som den både skulle kunna vara fadern som sonen)
            Last edited by FBQ; 2021-04-21, 14:24.

Comment

Siffran 4 på handtaget avser väl liter, så åtminstone den märkningen borde vara relativt sen. Att mäta upp volymen på ett gammalt kärl man fått in för reparation, för att kunna märka det, låter lite onödigt. Å andra sidan kanske Bohm bytte ut ett gammalt, trasigt, handtag som var märkt 1½ kanna.

Digitalt museum har en märkt fotpanna, som fått kommentaren "Stämpeln E / AB under öppen krona, visar att fotpannan är tillverkad i Eskilstuna och troligen av kopparslagaren Anton Bohm". Där finns ingen bild på stämpeln, men rent statistiskt skulle jag inte bli förvånad om fotpannan är stämplad av fadern, och kaffepannan av sonen. Bland stämpelexemplen i boken "Gammal koppar" finns initialstämplar med både tidiga och sena dateringar, men de som har hela efternamnet och orten utskrivna är nästan alltid från 1865 och framåt.

Eskilstunakällan har f.ö. ett foto av fadern, August Bohm.

Helt apropå - "Gammal koppar" varnar att "någon gång kan två eller flera kopparslagare ha samma initialer". För skojs skull gjorde jag ytterligare några slagningar i folkräkningen:
              År 1880 hittar jag ca 850 kopparslagare och 95 kopparslagarlärlingar i hela landet.
              År 1900 hittar jag 1 100 kopparslagare och 36 kopparslagarlärlingar.
              Med 29 bokstäver i alfabetet har vi 841 möjliga tvåbokstavskombinationer, varav en del säkert förekommer 0-1 gånger och andra dussintals gånger, eftersom olika namn är olika vanliga. När man vet orten, som här, så går det nog att identifiera säkert, men utan ort har man oddsen emot sig. Det måste ha funnits flera tusen kopparslagare i Sverige genom seklerna.

Comment

Click image for larger version

Name:	20210421_223028.jpg
Views:	1
Size:	65,1 KB
ID:	574798Jag tänkte inte på att fråga mig om det var fråga om det var liter - tyckte det var svårt att bedöma rymden på den.

Har ju inte tänkt på att det handlat om sådana mängder av kopparslagare. Sedan antar jag att majoriteten inte använt stämplar alls - och att många senare använt mer fullständiga stämplar. Men om jag får fortsätta på sidospår måste få tacka dig för ett gott tips, att använda befolkningsräkningarna för att söka efter kopparslagare! Jag har haft en kopparhink från mormor, som ju varit märkt med initialer och Sala stadsvapen, och jag har haft svårt att veta hur jag skulle göra för kunna efterforska vem det kunde vara även om det kändes görligt. Men nu fick jag idén att söka i befolkningsräkningarna efter kopparslagare i Sala - och visst - i Folkräkningen 1880 finns en Israel Nyberg - och visst när det I Ng det står! Såg också att han var född i Harbo 1807 vilket ju passar bra med att kopparkrukan kom därifrån. Enligt Sveriges dödbok avled han 1890 i Sala. När jag väl klurat ut vem det var hittade jag att han även fanns på bild https://www.rotter.se/faktabanken/po...lstrand_/87223

Comment

Jag kan mycket väl ha fel om volymen. Att Tina mindes att mormodern använt den gjorde att 10 liter kändes mindre troligt. Min släkt har en stor kaffepanna från när mormors mormor drev matservering före första världskriget, den måtte rymma något i den stilen.

Roligt med identifieringen!

Comment

Working...
                  X