I sensommarens stora röjning bland mina prylar har turen kommit till en av mormors gamla kopparkastruller samt en kaffepetter. Från kastrullen har jag tagit många dilldoftande nykokta nypotatis under 50-talet.
Mormor använde både kastrullen och kaffekannan under min barndom. Och innan jag förpassar de båda föremålen till annan plats än att samla damm hos mig har jag lite undringar och ställer därför, i hopp om svar, ett par frågor.
Kastrullen; Den är inte stämplad någonstans – har endast vikingaskepp på skaftet (se bild). Jag får uppfattningen av, att den liksom är ”hopsatt” av två olika kopparbunkar (eller hur jag ska säga). Dvs att bottendelen med kant, som hindrade kastrullen från att ramla ner bland vedträna, ursprungligen har suttit på en annan överdel, som kanske har gått sönder. Och dåförtiden var man ju verkligen inne på det här med återvinning. Så jag tänker mig, att man kanske tog en hel överdel (vars botten kanske gått hädan?) och fogade samman de båda till en ”ny” kastrull. Kan det ha varit så? Eller är kastrullen i sitt ursprungliga tillverkningsskick?
Vore även trevligt att få veta vems ”bomärke” vikingaskeppet är – dvs firma/tillverkare/smed.
Hur gammal kan den vara?
Kan nämna att mina morföräldrar gifte sig vid sekelskiftet (1900) så den borde i vart fall vara så gammal. Men kanske är den äldre?
Gällande kaffekannan vore det trevligt att veta hur gammal den är. Också från tidigt 1900-tal? Eller tidigare? Har googlat på August Bohm och därigenom fått reda på att han var ”vittne vid brännvinets uppmätning vid Stadsfullmäktige i december 1865. Därav undran om kannan rent av är 1800-tal?
Tacksam för all info och svar
Mormor använde både kastrullen och kaffekannan under min barndom. Och innan jag förpassar de båda föremålen till annan plats än att samla damm hos mig har jag lite undringar och ställer därför, i hopp om svar, ett par frågor.Kastrullen; Den är inte stämplad någonstans – har endast vikingaskepp på skaftet (se bild). Jag får uppfattningen av, att den liksom är ”hopsatt” av två olika kopparbunkar (eller hur jag ska säga). Dvs att bottendelen med kant, som hindrade kastrullen från att ramla ner bland vedträna, ursprungligen har suttit på en annan överdel, som kanske har gått sönder. Och dåförtiden var man ju verkligen inne på det här med återvinning. Så jag tänker mig, att man kanske tog en hel överdel (vars botten kanske gått hädan?) och fogade samman de båda till en ”ny” kastrull. Kan det ha varit så? Eller är kastrullen i sitt ursprungliga tillverkningsskick?
Vore även trevligt att få veta vems ”bomärke” vikingaskeppet är – dvs firma/tillverkare/smed.
Hur gammal kan den vara?
Kan nämna att mina morföräldrar gifte sig vid sekelskiftet (1900) så den borde i vart fall vara så gammal. Men kanske är den äldre?
Gällande kaffekannan vore det trevligt att veta hur gammal den är. Också från tidigt 1900-tal? Eller tidigare? Har googlat på August Bohm och därigenom fått reda på att han var ”vittne vid brännvinets uppmätning vid Stadsfullmäktige i december 1865. Därav undran om kannan rent av är 1800-tal?
Tacksam för all info och svar
utan att finna någon ledtråd.
Comment