Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Art Deco/Funkis stake

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Art Deco/Funkis stake

Gillade uppsynen på denna stake för stora ljus. Syns lite dåligt men det är svärtat trä mellan ringarna och ljushållarna. Den är märkt " N.F.S NS" Vilket måste vara nysilver och en firma. Frågan är bara vilken firma?
    Bifogade filer

Trevlig! En sökning på Google gav detta:

Så då kan vi väl tänka oss att det är en producent som har haft en ganska bred produktion. Jag tycker att designen påminner om Ystad Metall och Gunnar Ander/Ivar Ålenius Björks grejor.

Comment

Det var de jag också hittade på en sökning. Letade även via Swedac utan att hitta rätt, vilket var lite mystiskt. Men de kanske inte gjorde något i ädla metaller.

Comment

Det har jag också varit med om med nysilver, att Swedac inte har något. Det blir ruskigt knepigt. Man hänvisas till gamla priskuranter och böcker - knixigt är det och tur ska man ha... Jag tror att NS för nysilver inte bara har använts i Sverige utan också i Tyskland, eller fler länder. Kanske finns det någon tysk motsvarighet till Swedac? Jag kan nästan ingen tyska så för mig har det blivit stopp där.

Kollade i Konsthantverk och Hemslöjd i Sverige 1930-1940 utan träff, och i L´Art decoratif moderne en Suede (Svenska bidrag till utställningen i Paris 1925). Enda lilla möjligheten, som jag tänkte är Nils Fougstedt, men S:et - tja Silver? men det känns långsökt.

Comment

Har ett par sådana här fast med tre ljushållare som sitter på en båge. Har för mig att det är träkula mellan ljushållaren och fästet. Vet att jag vid inköpstillfälle letade efter tillverkaren men fann inget, senare var jag på en fransk art decosida där de skrev att de var franska men inget tillverkarnamn.
          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Locket på min lilla glasburk har också denna märkning. Har inte heller hittat mer info vid googling

Click image for larger version

Name:	NFS_NS_Lock.jpg
Views:	1
Size:	85,2 KB
ID:	462574

Comment

Working...
            X