om din ljusstake stått hos en antikhandlare så har den troligen varit till salu som altarstake 1800 tal det är min personliga tro
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ljusstake i nyrokoko/rokoko?
Collapse
X
-
Absolut, är kanske lite onödigt försiktig ibland. Ämnet är ju jättestort. För den som hade pengar gjordes ju i italien och frankrike nystilsmöbler som låg närmare rokokon i sitt utförande - oftast skickligt utförda rent hantverksmässigt och dyra - men inte alltid vad som i Sverige betraktades som god smak. De som var bättre bevandrade i konsthistoria ställde också högre krav på sina möbler ur stilhänseende - om man nu inte hade äkta barock ville man gärna ha kopior på möbler från tiden - inte fritt skapande nystilsmöbler.Man måste kunna prata om saker vid dess rätta namn, annars ligger man pyrt till och kommer strax att bli kallad historieförfalskare. Men "överklass" är ett tänjbart begrepp även på 30-talet, så att utveckla begreppet mer är bättre. Det fanns ju både adel utan pengar och nyrika företagsledare i det skiktet. Knappast någon kulturell samstämmighet dem emellan.
Oj, vad funkisen fick sig många kängor nu :-) Har aldrig funderat så mycket på om funkisstilen är funktionell eller inte - jag konstaterar bara att jag är en ganska orationell och ofunktionell människa som inte riktigt passar i dess lösningar :-)
Comment
-
Envis som jag är
Man kan kanske säga att det var en internationell rörelse inom arkitektur, byggnadskonst och konstindustrin som var tänkt för alla – för folket.
När man började massproducera stålmöbler, bruksföremål uppstod en s k kvasifunkis dvs. kort sagt: man återupptog den bl a. den motarbetade dekoren och gick in för att stiliserar bl a. maskindelar. Ungefär som Peter beskriver.
Måste säga att jag börjar gilla det.
Comment
Comment