Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

punsch koppar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• punsch koppar?

Arvegods och som jag antar är punschkoppar, och naturligtvis en "gökunge" i boet.De 3 första är stämplade F.olsson (Fritz) stämpel .1. K&E.C .2. ser ut som ett liggande G .3. kattfoten .4. S .5. O9

"Gökungen" Bolidensilver F.Olsson stämpel .1. ser ut som (sm) .2. kattfoten .3. S .4. M8

Mina frågor är : 1.är de gjorda för punsch även den lite större "gökungen"?
    2. 5 stämplar på de 3 och 4 st på den sista? 3. är det den första stämpeln som är silver smedens eller kan de vara osignerade? 4. Är det någon skillnad och vad på bolidensilver och det "vanliga" silvret?

Får tyvärr inga bra bilder på stämplarna!
    Bifogade filer

Jag har inga böcker för nyare silverstämplar. Om du vill veta mer om dem kanske du får fråga på ett annat forum där det finns några som är duktiga just på silver.
    Annars kan jag berätta vad jag vet. Årtalen är som du sett 1938 för "gökungen", och 1964 för de andra. Silver från den tiden skall ha 5 stämplar: Kattfot, ett S i Sexhörning för silver, årtalsstämpel, mästarstämpel och stadsstämpel. Ibland finns halten utsatt också på nyare silver. Utan bild blir det svårt att säga vilken stämpel som saknas - den på bilden har alla som skall finnas - det som verkar vara ett liggande G är stadstämpeln, syns väldigt dåligt på bilden medan K & E är firman.
    Finns kattfoten där så är det nog silver i alla fall - fast det är svårt att veta varför en stämpel saknas om man inte vet vilken det är - det finns väldigt många alternativa orsaker.
    Punschkoppar är nog alla - eller snarare - "gökungen" har så vitt jag ser en inskription: "hederspris" - så den är väl snarast en slags pokal - fast modellen är säkert tillverkad som puschkopp (eller kanske skall man kalla dem supkoppar - de går ju att använda till andra likörer och för brännvin också)

Comment

kolla om du hittar det här

Comment

Tack FBQ för engagemanget! Det börjar klarna litegrann, Det jag vet är att Fritz olsson är en gammal guldsmedsaffär uppe i luleå och nu oxå genom inas länk att K&EC (1964) står för Ceson Guldvaru AB Göteborg.Detta gäller de 3 st med 5 stämplar .men jag har inte kunnat uttyda det som borde vara stadsstämpeln.Då borde ju K&ec vara mästarstämpeln,men det kan ju det inte vara heller. Någon på Fritz olsson borde ju vara "mästaren" men det namnet är bara ingraverat?

Ang. "gökungen" från 1938 med bara fyra stämplar så var den ju oxå från F.olsson, men ingraverat bolidensilver, undrar om det är någon sämre kvalite på det eller att de missat en stämpel? Hittade denna länk vid googling på K&EC

Men mina K&EC är ju inte bolidensilver men sambandet syns ju.
        Last edited by pallevanten; 2008-03-14, 02:19.

Comment

Du kan inte försöka ta en bättre bild på stämplar. ta en bit ifrån och klipp ut stämpeln så det blir en ny bild, då kanske stämplarna syns bättre

Comment

jag kan ju bara spekulera men det kan ju vara så att guldsmedsbutiken Frits Olsson har köpt in dessa från K&EC (1964) står för Ceson Guldvaru AB Göteborg, då blir K&EC detsamma som mästerstämpel, liggande G;t kan ju kommitpå fel håll eftersom Göteborg har G som ortsbeteckning därefter kattfot S silver och årtal. Är jag nu helt ute och seglar får ni rätta mig

bättre bilder säger mer

Comment

Working...
            X