Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skål med lock, stämplarna förbryllar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Skål med lock, stämplarna förbryllar

Hej igen från Finland!

Sitter hemma med vårflunsa, och började inventera mina gamla lopptorgsfynd.

Föremålet som min fråga gäller är en silverfärgad skål (kanske för godis eller socker?) med lock. Cirka 14 cm bred inkl. handtag, höjd cirka 9 centimeter. Totalvikt ca. 265 gram. Bottnet har två små stämplar som jag inte kan identifiera. Kan någon berätta mera om föremålet, stämplarna eller stilen? Tack i förhand.​

Stämpeln 6g tyder på att föremålet är silverpläterat. Det skulle kunna vara en sockerskål eller kanske en bonbonjär, precis som du skriver. Den andra stämpeln borde vara tillverkaren. Det skulle kunna vara Deschamps Frères, ett franskt företag, aktivt i Paris från 1923. Då ska det föreställa ett tupphuvud under bokstäverna.
    De föremål som jag sett därifrån har varit stämplade DFes, inte helt identisk med din stämpel, men stämpeln kan ju ha sett olika ut genom årens lopp.
    Ex. på stämpel från Deschamps Frères:​

Click image for larger version

Name:	DF.jpg
Views:	154
Size:	16,3 KB
ID:	745452

Comment

Jag hittade en likadan stämpel som din. Det anges Deschamps Frères som tillverkare:
      https://www.etsy.com/de-en/listing/1644898198/deschamps-freres-art-deco-cocktail?ga_order=most_relevant&ga_search_type=all &ga_view_type=gallery&ga_search_query=deschamps +fr eres&ref=sr_gallery-1-7&sts=1&organic_search_click=1

Nu hittade jag ett föremål från Deschamps Frères med denna stämpel:

Click image for larger version

Name:	DF2.jpg
Views:	162
Size:	20,8 KB
ID:	745456

Last edited by Eskil; 2024-03-13, 10:28.

Comment

Trots att det inte är silver så verkar ju skålen vara mycket välgjord. Jag har stött på samma stil i tyska föremål, men hade en aning att den var fransk. Jag och vårflunsan tackar.

Comment

Working...
        X