Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jag undrar om någon vet var dessa stämplar kommer ifrån?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Jag undrar om någon vet var dessa stämplar kommer ifrån?

Dessa stämplar finns på gamla bestick som ser ut som SVENSK rund. Är det Svenska, Norska, Finska, Danska stämplar? Är det silver? Jag är väldigt nyfiken på vad det kan vara.

Man borde alltid visa hela föremålet. Troligen en sked som kommer från Bergen i Norge. SOLBERG-stämpeln är lite underlig. DEt borde stå SOELBERG, eller?????

Comment

Den första stämpeln är på gaffeln och den andra på skeden.
      Bifogade filer

Comment

LIte mystisk stämpling...? Tror inte att stämplen TO 830 hör samman med den SOLBERG-stämpeln, inte heller att skeden och gaffeln är samma bestick fast de liknar varandra väldigt mycket. Men, ingenting hindrar att du kopplar ihop dem. Bägge fungerar nog :-))))

Comment

830 och 13 1/3 ser ut att vara silverhalten …

Comment

Tack, för den informationen. Jag undrar hur mycket silver 13 1/3 del är? Vet du om det är Svenska bestick?

Comment

Snälla Wiwi läs ånyo vad jag skrev 31.10 kl. 22:26. Där står att besticken är NORSKA! Halten 13 1/3 lod är en relativt ovanlig norsk halt är ~ 833,31/1000 (promille), som användes i medlet av 1800-talet. Modellen heter, som du även säger, Svensk (rund) eller alternativt Enkelrefflad rund.

Comment

Working...
              X