Trevilgt nätt damur. Vet ej om den fungerar. Guldlänk. Hur gamal är klockan och finns det något värde i märket?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Guldur Viking Dam
Collapse
X
-
Det första företaget som registrerade 18.1-1906 tillverkning av klockor och klockdelar med klockmärket S.U.A.B / VIKING (fickur) och endast VIKING (armbandsklockor) var Sveriges Urmakare AB I Stockholm, Sverige.
När företaget slutade att tillverka klockor, har jag inte kunnat hitta något svar på, men redan år 1930 registrerar Bulova Watch Company Inc. i USA tillverkning av märket VIKING och därefter följer andra företag i Schweiz.
Din armbandsklocka, som troligen är tillverkad i Sverige, har ett högre värde för klocksamlare eftersom de "äkta" Vikingaklockorna också har silver eller guldboetter tillverkade av ädelmetall från BOLIDEN.
Du har inte öppnat boetten och infogat någon bild på stämplarna, men jag misstänker att boetten runt ditt urverk är stämplat 14k BOLIDEN guld. Klockarmbandet till din klocka är i alla fall tillverkat av 18k guld, men jag kan inte se stämpeln för tillverkaren, eftersom den är ofokuserad.Last edited by Platinum; 2023-06-13, 00:37.
Comment