Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Silverbestick

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Silverbestick

Idag inhandlade jag, helt emot mina vanor, silverbestick.
    Såldes som nysilver men då jag tyckte det verkade vara lite väl mycket stämplar för det så chansade jag.
    Det visade sej att de på bild nr 1 är 1900talssilver. (Knivbladen är rostfritt stål)

Vad är det övriga?
    De på bild nr 2 har genomgående liknande stämplar som den på bild nr 3.
    Den första stämpeln är inte lika på alla delar, "Kungakronan" är lika på alla, 813H finns på alla och årtalsstämpeln (om det nu är en sådan) slutar alla på 5 eller 6.

Min förhoppning står nu till alla kunniga och kanske främst till bwh, som jag vet är en ytterst stämpelkunnig person.
    Bifogade filer

Det handlar om finskt silver. Finland har samma system som sverige fast man måste lägga på ca 50 år på årtalsstämpeln för att få det finska årtalet. T5 borde då vara i början av 1900-talet. Jag sitter på jobbet nu så jag har inte tillgång till några böcker här.
    Är du säker på att allt på bild 1 är 1900-talssilver? Den stora matskeden, eller är det en uppläggningssked ser ut att kunna vara från början av 1800-talet.

Comment

Tack, tack.
      Då har jag haft turen att inhandla enbart silver till nysilverpris. Inte illa alls.
      Tittade en extra gång på den stora uppläggningsskeden. Den har ett Z och siffran är nästan osynlig. Skulle kunna vara en trea eller en sjua, 1830 eller 1926.
      Bifogar en bild.
      Bifogade filer

Comment

Det är en ortsstämpel från före 1860 (känner inte igen den så här på en gång), och 1830 verkar ganska troligt utifrån modellen.
        Jag kommer inte hem förrän imorgon eftermiddag - så någon annan kanske hinner leta rätt på stämpeln innan jag kan söka den.

Comment

Tack så länge.
          Toppen att du tar dej tid att kolla upp.

Comment

Jamen det er da også klogt at sætte sin lid til BWH - nu er der bare det, at jeg tror kun at det er FBQ og undertegnede (her på siden) som har stempelbogen. Det er Gustaf Erik Widgren i Harparanda som har stemplet.

Comment

Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
              Jamen det er da også klogt at sætte sin lid til BWH - nu er der bare det, at jeg tror kun at det er FBQ og undertegnede (her på siden) som har stempelbogen. Det er Gustaf Erik Widgren i Harparanda som har stemplet.
              Tack för det hose.
              Ber om ursäkt. Eftersom jag inte har intresserat mej speciellt för metaller tidigare så glömde jag totalt bort PES trogna experter.

Comment

Helt OK
                Han stempler i 1828 til 1855 og er født 23 maj 1803 han dør 16 september 1855 værkstedet fortsættes af sønnen Frans Gustaf Widgren til 1870

Comment

Tack, tack.
                  Den första stämpeln, den finska, kan du säga något mer om den eller om finskt silver överhvudtaget?

Comment

T5 er 1924 T6 er 1948
                    Kronen er finsk kontrolstempel 813 er sølvfinheden, som er 813/1000 dele og sædvanlig finsk standard. Hjertet om kronen betyder finsk produceret er den i oval er det et importeret stykke.
                    Så er spørgsmålet KK? - Det burde være bymærke og er måske Kotka som stempler K:KA eller halvmånen (som burde være mester) er måske byen Kuopio (hvor den så end ligger) men så skal rammen være firkantet.

Jeg ville sætte min lid til Kotka. Prøv og se på de andre hvordan stemplerne ser ud. Måske et par billeder til fra andre stykker.
                    I så fald er sidste mesteren - og dem ved jeg ikke noget om.
                    Last edited by hose; 2007-08-02, 19:38.

Comment

Nu börjar jag bli riktigt intresserad.
                      Har tittat lite på de andra skedarna (stämpeln var från en sked) och de ser inte likadana ut.
                      Jag tar fler bilder imorgon när ljuset är bättrre.

Comment

Här kommer en bild till på samma typ av stämpel.
                        Kan inte få den tydligare.

Två av de stora skedarna har inte stämpel med silverhalt så jag antar att dessa två är något annt. Vad?
                        Bifogar stämplar på de två stora skedarna också.
                        Bifogade filer

Comment

Visst her de stämpel för silverhalt - 13L - 13 lod; dvs. 13/16 dels rent silver - 81,25%

Comment

Ojdå.
                            Kul när man får lära sej nya saker varje dag.
                            Om jag inte har missuppfattat saken så är dessa sista två från 1800-talet?
                            När slutade man använda lod som beteckning?

Comment

C3 är 1860 och C4 är 1884 - dvs. för finska årtalsserier lägger Du till 52 år på de svenska!

Ang.lod så gjorde man lite som man ville men officiellt slutade man i samband med Frihetskriget - alltså 1920!

Comment

Working...
                              X