Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med att tyda (brittiska?) silverstämplar armband Links of London edinburgh

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Hjälp med att tyda (brittiska?) silverstämplar armband Links of London edinburgh

    Hej!

    Jag skulle behöva hjälp att tyda dessa stämplar på ett armband.

    På ena sidan så står det "Links ooo London". På andra sidan så är det två L präglade i en oval, som jag tror är Links of Londons stämpel. Sedan står det 925 och två mycket otydliga stämplar, i princip oläsliga då de saknar detaljer. Tror den näst sista är stämpeln för Edinburgh. Den sista stämpeln är ett litet k i en fyrkant med snedskurna hörn vilket jag tror är årsstämpeln för 2009.

    Här kommer några bilder:

    Click image for larger version

Name:	linksoflondon950.jpg
Views:	1
Size:	42,1 KB
ID:	704326

    Click image for larger version

Name:	linksoflondon950-2.jpg
Views:	1
Size:	54,1 KB
ID:	704327

    Click image for larger version

Name:	linksoflondon950-3.jpg
Views:	1
Size:	10,5 KB
ID:	704328

    Click image for larger version

Name:	linksoflondon950-4.jpg
Views:	1
Size:	44,2 KB
ID:	704329

    Tack på förhand!

    Edit: Oops bilder

  • #2
    Du verkar ha bra koll. LL = Links of London. 925 betyder sterlingsilver (silverhalten är 925/1000). Edinburgh ser det ut som, även om stämplarna är otydliga. Stämpeln i mitten kan vara Skottlands stämpel för sterlingsilver (ett stående lejon). Stämpeln med Edinburgh Castle (nr 2 från höger) är förenklad på nyare föremål. Året, k, bör vara 2009. Detta är vad också jag tror.

    Här visas en nyare stämpel med Edinburgh Castle, en bit ner på sidan:

    Comment


    • #3
      Tack Eskil!

      Ursprungligen postat av Eskil Visa inlägg
      Du verkar ha bra koll. LL = Links of London. 925 betyder sterlingsilver (silverhalten är 925/1000). Edinburgh ser det ut som, även om stämplarna är otydliga. Stämpeln i mitten kan vara Skottlands stämpel för sterlingsilver (ett stående lejon). Stämpeln med Edinburgh Castle (nr 2 från höger) är förenklad på nyare föremål. Året, k, bör vara 2009. Detta är vad också jag tror.

      Här visas en nyare stämpel med Edinburgh Castle, en bit ner på sidan:
      https://woodbridgeantiques.co.uk/inv...ver-hallmarks/
      Tack Eskil, du har nog rätt! Och tack, jag gillar att göra efterforskningar själv då det är kul, men jag blev osäker eftersom stämplarna för lejonet och borgen/slottet verkligen är förenklade. Då är det så bra att man kan komma hit och fråga om en "second opinion"!

      Hoppas någon i framtiden har användning av detta inlägg.

      En liten kuriosa: när man söker efter Links of London så står det på Wikipedia att företaget hade det mycket svårt ekonomiskt i mars 2019. Efter det så började butiker att avväcklas och den sista kända butiken som stängdes var i Hongkong i juni 2020.

      MEN! Man får också upp en hemsida, dock på grekiska (moderbolaget är baserat i Grekland). Det finns även fysiska butiker i Aten. Så jag vet inte om Links of London stängdes överallt förrutom i Grekland, eller om det startades upp igen efter juni 2020. Högst oklart.

      Lyckades i alla fall hitta det här armbandet på den hemsidan, den verkar heta "Essentials Silver Chain" och är meningen att man ska köpa till berlocker. Men jag tycker den är finare som en nätt silverkedja på handleden

      Comment

      Working...
      X