Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lurig silverstämpel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Lurig silverstämpel?

Tesked, 14 cm lång, klassiskt snäckmönster men stämpeln? oj vad jag har googlat och det borde kanske vara en varningsklocka att då inte ha hittat rätt. Gav mig in i det engelska systemet eftersom jag fick för mig att den var engelsk. Kan ngn hjälpa till med tydning här? R D finns i de nedre teckenrutorna.Click image for larger version

Name:	20230507_143345.jpg
Views:	1
Size:	107,8 KB
ID:	704270Click image for larger version

Name:	20230507_162441.jpg
Views:	1
Size:	200,8 KB
ID:	704271
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Det ser ju faktiskt ut som en vapensköld

Comment

Är det här alltså den enda stämpeln som finns?

Det måtte nog vara väldigt sällsynt att en fyrdelad vapensköld som är ett släktvapen, råkar innehålla fyra olika djurbilder, och inga andra former eller mönster. Så det känns troligt att det är en tillverkarstämpel.

Liggande lejon, ekorre(?), örn och elefant(?) verkar inte stämma med några av de obligatoriska brittiska märkena, men som du säger så kan den vara från något annat land. Det känns som silverliknande stämplar, och därför gissar jag att det är en fantasistämpel på nysilver eller försilvrad metall.

En tanke som flög igenom huvudet, var att om en restaurang hade bestick med sådana här stämplar istället för den vanliga raden silverliknande stämplar bakpå skaftet, så minskade risken att någon stoppade på sig bestick i hopp om att de skulle vara av silver.
      Last edited by Anna-Carin; 2023-05-10, 19:21. Anledning: stavfel

Comment

Ursprungligen postat av Anna-Carin Visa inlägg
        Är det här alltså den enda stämpeln som finns?

Det måtte nog vara väldigt sällsynt att en fyrdelad vapensköld som är ett släktvapen, råkar innehålla fyra olika djurbilder, och inga andra former eller mönster. Så det känns troligt att det är en tillverkarstämpel.

Liggande lejon, ekorre(?), örn och elefant(?) verkar inte stämma med några av de obligatoriska brittiska märkena, men som du säger så kan den vara från något annat land. Det känns som silverliknande stämplar, och därför gissar jag att det är en fantasistämpel på nysilver eller försilvrad metall.

En tanke som flög igenom huvudet, var att om en restaurang hade bestick med sådana här stämplar istället för den vanliga raden silverliknande stämplar bakpå skaftet, så minskade risken att någon stoppade på sig bestick i hopp om att de skulle vara av silver.
        Ja de enda stämplarna. Tack för ditt svar.

Comment

Working...
        X