Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Silversked?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Silversked?

    Hittade den här skeden på loppis nyss och blev nyfiken. Det liknar ju svenska silverstämplar men ingen kattfot. Skeden ser ju egentligen mycket äldre ut än vad stämpeln i så fall indikerar. Det inte om den stämmer med någon silversmed då jag inte har förteckningar över smeder efter 1850.
    Click image for larger version

Name:	20230315_175615.jpg
Views:	1
Size:	60,1 KB
ID:	704125Click image for larger version

Name:	20230315_175450.jpg
Views:	1
Size:	77,6 KB
ID:	704126Click image for larger version

Name:	20230315_175441.jpg
Views:	1
Size:	72,7 KB
ID:	704127

  • #2
    Jag tycker mig se CFJ och G6 (1885):

    Silversmeden Carl Fredrik Jonssén föddes i Göteborg 1806 och gifte sig med Charlotta Ljungström (1810-1890), som var dotter till silversmeden i Uddevalla J. P. Ljungström. Sannolikt övertog Jonssén sin svärfaders verkstad och stämplade i Uddevalla från 1831 till sin död 1859. Änkan stämplade till sin död 1890 och därefter stämplade sterbhuset till 1891.

    Comment


    • #3
      Tänkte att det kanske var någon som var aktiv även före 1850, så jag kollade i Tunanders Antiklexikon under Uddevalla. Hittade denne:
      Carl Fredrik Jonssén 1831-1859 (1891).
      Änkan eller verkstaden var alltså verksam länge efter. Om hon/de fortsatte tillverka hans modeller kan det förklara varför den ser äldre ut.

      Står det möjligen något i din litteratur om att den verkstaden slarvade med kontrollstämpling?

      Edit: ha - tvåa igen! 😆
      Last edited by Anna-Carin; 2023-03-21, 09:51.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Anna-Carin Visa inlägg
        Står det möjligen något i din litteratur om att den verkstaden slarvade med kontrollstämpling?

        Edit: ha - tvåa igen! 😆
        Ja, ja, men du var ju först med Nils Jakob Bäcklund.

        Objekt CFJ, som saknar kontrollstämpel:


        Föremålet visas i basutställningen Uddevalla genom tiderna, Bohusläns museum, Uddevalla. Glasögon med båge och skamlar av silver och tjock slipat glas. Svagt ovala glas med fastlödd böjd båge över näsbenet. Skalmarna fästade i bågen med ledat gångjärn/stift. Skalmen sista tredjedel går att vika in med hjälp av ett motsvarande ledat gångjärn/stift, s.k. herrfjädrar (denna konstruktion ger fäste bakom örat). Skalmarna är ej helt raka när de är utfällda utan inåtböjda. Skalmarna nyper på så sätt fast glasögonen ännu bättre bakom bärarens öron. Mästarstämpel och Uddevalla Stadsstämpel på skalmarnas yttersta del, utsidan. Årtal- och kontrollstämpel saknas. Sammanhör med glasögonfodral 27804. Jfr också glasögon UM5793. Carl Fredrik Jonssén var född i Göteborg och erhöll burskap i Uddevalla 1833. Han hade sin verksamhet på Kålgårdsbergsgatan 13. Han blev mästare och stämplade 1831 - 1859 i Uddevalla. Hans änka Charlotte Jonssén f. Ljungström fortsattte verkstaden och stämplade 1859 - 1890, sterbhuset till 1891.

        Comment


        • #5
          Aha, tack allesammans. Jag hittade ju honom nu, jag letade helt enkelt dåligt för att jag kände mig osäker om stadsstämpel, årtalsstämpe och mästarstämpel ens stämde.

          Carl Fredrik Jonssén verkar ju stämma in mycket bra, om han var född 1807, 1832 övertog svärfaderns verkstad och avled 1858 är det ju ganska rimligt att en av änkan 1885 tillverkad sked är ovanligt ålderdomlig. Skeden är dekorerad med ett vapen, som verkar krönas av en krona för obetitlad adel, tyvärr kan jag inte alls se vad det föreställer, det är rejält slitet.

          Comment

          Working...
          X