Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Funktion? Stämpelhjälp? Emblem? 3 x fråga... - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funktion? Stämpelhjälp? Emblem? 3 x fråga...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Funktion? Stämpelhjälp? Emblem? 3 x fråga...

    Hejsan fick tag i ett antal bestick. Jag tror att de kan vara fiskbestick...kan det stämma? Stämplarna...är de svenska? Och känner någon av er igen det emblem som sitter på skaften? Tacksam för hjälp och tips. Ha en härlig måndagskväll/mvh Eric
    Click image for larger version

Name:	20221107_180603.jpg
Views:	1
Size:	164,1 KB
ID:	703750Click image for larger version

Name:	20221107_180629.jpg
Views:	1
Size:	123,3 KB
ID:	703751Click image for larger version

Name:	20221107_180608.jpg
Views:	1
Size:	152,0 KB
ID:	703752

  • #2
    Hej Eric!

    Detta tror jag (tills något annat bevisats):
    Fiskbestick stämmer nog.
    Stämplarna står för Francis Howard (1837 - 1905), Sheffield. Stämplarna ser ut så här (tydligare bild):

    Click image for larger version

Name:	FHS.jpg
Views:	1
Size:	5,6 KB
ID:	576861


    Då kan man se EP, det är alltså elektrolytiskt pläterat (inte silverbestick).
    Emblemet HJ känner jag inte till.

    Mvh, Eskil

    Jag hittade lite information om Francis Howard:

    Francis Howard (c.1837-1905) was born in Ireland.  By 1861, he was living in Sheffield in Craven Street and working as a merchant’s clerk.&nbsp...

    Last edited by Eskil; 2022-11-08, 08:54.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Eskil Visa inlägg
      Hej Eric!

      Detta tror jag (tills något annat bevisats):
      Fiskbestick stämmer nog.
      Stämplarna står för Francis Howard (1837 - 1905), Sheffield. Stämplarna ser ut så här (tydligare bild):

      [ATTACH]190873[/ATTACH]


      Då kan man se EP, det är alltså elektrolytiskt pläterat (inte silverbestick).
      Emblemet HJ känner jag inte till.

      Mvh, Eskil
      Eskil...ett jättestort tack! Synd att det inte var silver men det gör inget i o m att de kommer att förgylla dukningen till julens bordsdukning oavsett 🙂 Återigen TACK!!

      Comment


      • #4
        Serveringsbestick nog, men inte speciellt för fisk. Ett helt allmänt serveringsbestick. Fiskbestickets spade är i allmänhet lätt kupigt och bredare.

        Comment


        • #5
          Nej, serveringsbestick tror jag inte att det är. I så fall skulle väl dessa också vara serveringsbestick:






          Auctionet holds online auctions with furniture, design, art and everyday antiques. We unite European auction houses. Bid online today.



          Serveringsbesticken såldes nog i mindre antal, inte i "storpack".

          Så här ser serveringsbestick i den stilen ut, i min värld:
          Click image for larger version

Name:	Serveringsbestick.jpg
Views:	1
Size:	22,0 KB
ID:	576887


          On offer here is a beautiful antique serving set, the set comprises of a fish knife and fork beautifully done with sterling silver bands, the bands are fully hallmarked assay office Sheffield 1921 makers mark William Yates. they come boxed and in good condition, box has wear to inside please see images. the knife is […]


          Men, som sagt (- eller skrivet): Jag tror detta tills motsatsen har bevisats.

          Comment


          • #6
            Problemet här är det, att inga mått uppges, inte heller antal. Tro får du i kyrkan. Hur som helst. Eftersom inga mått uppgetts kan man bara spekulera. De flesta bilder du visar, visar MATbestick, De sista bilderna serveringsbestick, helt korrekt detta. Måtten kunde ge lite mera ledtrådar. Onekligen kan det vara fråga om matbestick och inte serveringsbestick. Problemet är även det, att förr i tiden var matbesticken ganska stora, betydligt större än nuförtiden. Dåtidens människor skulle kalla vår tids matbestick för salladsbestick :-)))). Speciellt skeden var stor och bladet hade en aning avvikande form än moderna skedar. Nämligen, man satte inte skeden helt i munnen, som man gör idag, utan "sörplade" soppan från skedens sida.

            Gamla matbesticks ungefärliga mått var:
            kniv 22-26 cm
            gaffel 18-22cm
            och
            sked 19-21cm


            Moderna MATbestick är ca. 20 cm och oftast alla lika långa.

            Bara för sakens skull: med serveringsbestick serverar man. Med matbestick äter man! Serveringsbesticken är alltid mycket större!
            Bevisförning behövs inte, kolla det själv.
            Last edited by Qrt.S; 2022-11-17, 09:51.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Qrt.S Visa inlägg
              Problemet här är det, att inga mått uppges, inte heller antal. Tro får du i kyrkan. Hur som helst. Eftersom inga mått uppgetts kan man bara spekulera. De flesta bilder du visar, visar MATbestick, De sista bilderna serveringsbestick, helt korrekt detta. Måtten kunde ge lite mera ledtrådar. Onekligen kan det vara fråga om matbestick och inte serveringsbestick. Problemet är även det, att förr i tiden var matbesticken ganska stora, betydligt större än nuförtiden. Dåtidens människor skulle kalla vår tids matbestick för salladsbestick :-)))). Speciellt skeden var stor och bladet hade en aning avvikande form än moderna skedar. Nämligen, man satte inte skeden helt i munnen, som man gör idag, utan "sörplade" soppan från skedens sida.

              Gamla matbesticks ungefärliga mått var:
              kniv 22-26 cm
              gaffel 18-22cm
              och
              sked 19-21cm


              Moderna MATbestick är ca. 20 cm och oftast alla lika långa.

              Bara för sakens skull: med serveringsbestick serverar man. Med matbestick äter man! Serveringsbesticken är alltid mycket större!
              Bevisförning behövs inte, kolla det själv.

              Hejsan jag förstår av diskussionen att jag var lite dålig på info i min fråga men det är en uppsättning bestick så fiskbestick eller matbestick är det nog sedan är de 19 resp 21 cm långa. Ska komma ihåg att vara tydligare framöver. Ha en trevlig helg/mvh Eric
              Click image for larger version

Name:	509216643_1b376229-e346-4878-97db-ee6290ff7f6c.jpg
Views:	1
Size:	64,9 KB
ID:	576892

              Comment


              • #8
                Fina fisken, ingentinga diskutera mera. Visst kunde du ha uppgett måtten och antalet, men nu klarade det sig iaf. Det du har är bords- eller matbestick från runt sekelskiftet, men i mitt tycke mer in på slutet av 1800-talet. Då var man väldigt förtjust i att ha dylikt ytsmyckade bestick mm.

                Fiskbestick är det under inga omständigheter, men naturligtvis kan man äta fisk med dem :-)))))))) Fiskbesticken kniv ser helt annorlunda ut (osymmetrisk).
                Skaften är av ben, men tyvärr har några spruckit av ålder, torka och kanske även av för hett diskvatten ???? Det är en ganska vanlig skada och tyvärr kan man inte göra något åt det.

                Besticken är nätta, använd dem fast vid julbordet. Men som sagt var försiktig med att diska dem. Diska absolut inte i diskmaskin, vattnet är för hett och skaften lider av det.

                Comment

                Working...
                X