Ja, för en tusenlapp kan du faktiskt kräva ett perfekt resultat tycker jag! Annars bör personen inte kalla sig silversmed.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hur mycket drar en gravyr ned värdet?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Qrt.S Visa inläggOm smeden har yrkesskicklighet och inte är en bönhas, blir det säkert ett utmärkt resultat. Det skulle vara trevligt om du visade resultatet.
(Bengt
Comment
-
Ursprungligen postat av Jung_Kee Visa inläggDen ser väldigt blank ut, Wivens arbeten brukar ha en halvmatt finish, var den så här blank från början?
Comment
-
Ursprungligen postat av Qrt.S Visa inläggEtt alldeles utmärkt resultat, vad var det jag sade om yrkesskicklighet. Nu har "byttan" garanterat markant ökat i värde. Kunde du inte visa hela föremålet och dess stämplar?
Comment
-
Skål
Ursprungligen postat av Bengt55 Visa inläggOK - På begäran ett par bilder:
[ATTACH]162227[/ATTACH]
[ATTACH]162228[/ATTACH]
[ATTACH]162229[/ATTACH]Last edited by helpme; 2017-04-15, 16:42.
Comment
-
Skål
Såg inte inlägget förrän idag.
Smeden har lyckats få bort gravyren, iaf. enligt bilderna.
Tyvärr har han misslyckats med ytbehandlingen. Skålen skall ha en mattkratsad yta, och inte den högblanka som det är nu.
Sedan har det använts en lumpskiva som inte passat för ändamålet. Det har varit fel polervax på den, det syns på alla repor den lämnat efter sig.
Det var tidigare tal om värdet på skålen. Och enligt min åsikt är skålens värde i dag detsamma som om gravyren hade lämnats orörd.
Nej, tillbaka till smeden för ny polering och kratsning. Kratsningen skall vara på längden, alltså från basen och upp till kanten, och varje sektion för sig. Även insidan skall ha en matt yta.
När det gäller att ta bort gammal handgravyr ska det normalt inte ställa till några större problem. Såvida den inte sitter på svåråtkomliga ställen eller att plåten- materialet- är för tunt. Man kan säga att "är det risk att man ser fingernageln på utsidan, när man drar den på insidan" så är man lite på hal is, om man säger så.
När man tar bort maskingravyr ska man vara lite försiktigare. Med maskingravyr trycker man ihop materialet, så även om gravyren är borta kan man se att silvret har en annan nyans där gravyren har varit. Den kan fortfarande vara fullt läsbar om man har otur, detta beror lite på hur hårt gravören tryckt med stiftet.
Comment
-
Ursprungligen postat av helpme Visa inläggSåg inte inlägget förrän idag.
Smeden har lyckats få bort gravyren, iaf. enligt bilderna.
Tyvärr har han misslyckats med ytbehandlingen. Skålen skall ha en mattkratsad yta, och inte den högblanka som det är nu.
Sedan har det använts en lumpskiva som inte passat för ändamålet. Det har varit fel polervax på den, det syns på alla repor den lämnat efter sig.
Det var tidigare tal om värdet på skålen. Och enligt min åsikt är skålens värde i dag detsamma som om gravyren hade lämnats orörd.
Nej, tillbaka till smeden för ny polering och kratsning. Kratsningen skall vara på längden, alltså från basen och upp till kanten, och varje sektion för sig. Även insidan skall ha en matt yta.
När det gäller att ta bort gammal handgravyr ska det normalt inte ställa till några större problem. Såvida den inte sitter på svåråtkomliga ställen eller att plåten- materialet- är för tunt. Man kan säga att "är det risk att man ser fingernageln på utsidan, när man drar den på insidan" så är man lite på hal is, om man säger så.
När man tar bort maskingravyr ska man vara lite försiktigare. Med maskingravyr trycker man ihop materialet, så även om gravyren är borta kan man se att silvret har en annan nyans där gravyren har varit. Den kan fortfarande vara fullt läsbar om man har otur, detta beror lite på hur hårt gravören tryckt med stiftet.
Comment
-
Skål
Gratulerar till försäljningen!
För min del är priserna av mindre betydelse.
Enligt min åsikt är det viktigare att föremålet är i det skick som det från början var tänkt.
Vi kan bara hoppas på att nya köparen återställer skålen till sitt ursprungliga utseende.
Comment
Comment