Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver hjälp med denna medalj

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Behöver hjälp med denna medalj

Har ett arvegods jag skulle vilja ha värderat och sålt, skulle behöva hjälp med följande frågor.

Alla sidor jag hittat på nätet som köper upp sånt här betalar bara guldpriset. Borde inte medaljen i sig ha ett samlarvärde?
    Kan någon peka mig åt rätt riktning vart jag ska vända mig eller hitta eventuella samlare för dessa?

Tacksam för alla svar

143 gram minst 23 karat guld

Click image for larger version

Name:	13646877_1129353083769727_211469639_o.jpg
Views:	1
Size:	60,1 KB
ID:	675640Click image for larger version

Name:	13649530_1129353030436399_1330780847_n.jpg
Size:	69,6 KB
ID:	675641Click image for larger version

Name:	13663552_1129353073769728_1157876681_o.jpg
Size:	81,0 KB
ID:	675642

Nu är jag ingen expert på medaljer, men generellt så har nyare medaljer oftast bara skrotvärde tyvärr. De är fina men det finns helt enkelt väldigt lite efterfrågan på dem. Din medalj kan ju vara undantaget som bekräftar regeln dock, så vi får hoppas att någon som vet mer yttrar sig.

Comment

Tyvärr "Begagnade.org" - Jung_Kee har rätt. Det är bara att inse att poängen med dessa medaljer är skrotvärdet. Det är ju inte det sämsta. Du har 143 gram guld av högsta tänkbara finhet - Du nog själv redan räknat ut värdet. För att det ska bli ett värde utöver skrotvärdet - krävs att det uppstår ett samlande som pressar upp efterfrågan. Du har ju en variant nu - sätt igång att pressa upp efterfrågan honom att börja samla på alla andra tusentals guldmedaljvarianter som finns.

Vi kommer alla ihåg den S-märkta propagandaaffischen från Pensionsomrostningen i mitten av förra århundradet "Gärna MEDALJ men först en rejäl pension". Du har medaljen i just detta sammanhang. Tanken var att dessa medaljbelöningar snabbt skulle kunna realiseras till direkt ekonomisk nytta för mottagaren.

Det finns ju ett samlande, därmed en värdebildning på andra medaljer - ofta inte knutet till metallvärdet. Den kan ja vara kopplad till någon berömd gravör, märklig händelse eller en militär utmärkelse - t ex Preussiska Järnkorset eller Preussiska Pour Le Merite ("Blue Max"). Därmed är det ju inte uteslutet att det kan finnas någon guldmedalj i den diskuterade kategorin som har ett efterfrågansvärde utöver metallvärdet.

Comment

ja

Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
        Tyvärr "Begagnade.org" - Jung_Kee har rätt. Det är bara att inse att poängen med dessa medaljer är skrotvärdet. Det är ju inte det sämsta. Du har 143 gram guld av högsta tänkbara finhet - Du nog själv redan räknat ut värdet. För att det ska bli ett värde utöver skrotvärdet - krävs att det uppstår ett samlande som pressar upp efterfrågan. Du har ju en variant nu - sätt igång att pressa upp efterfrågan honom att börja samla på alla andra tusentals guldmedaljvarianter som finns.

Vi kommer alla ihåg den S-märkta propagandaaffischen från Pensionsomrostningen i mitten av förra århundradet "Gärna MEDALJ men först en rejäl pension". Du har medaljen i just detta sammanhang. Tanken var att dessa medaljbelöningar snabbt skulle kunna realiseras till direkt ekonomisk nytta för mottagaren.

Det finns ju ett samlande, därmed en värdebildning på andra medaljer - ofta inte knutet till metallvärdet. Den kan ja vara kopplad till någon berömd gravör, märklig händelse eller en militär utmärkelse - t ex Preussiska Järnkorset eller Preussiska Pour Le Merite ("Blue Max"). Därmed är det ju inte uteslutet att det kan finnas någon guldmedalj i den diskuterade kategorin som har ett efterfrågansvärde utöver metallvärdet.
        Ni verkar ha rätt, har kollat med lite auktionsverk, de sätter dock ett utropspris högre än guldvärdet, men om det kan säljas för högre än osäkert

Comment

Working...
        X