Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fruktkniv

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fruktkniv

Har några fruktknivar 18cm långa med som jag uppfattar som kattfot.
    för övrigt är stämplarna otydliga. Finns även en stämpel på bladet
    som är av stål. Här finns kanske någon som vet var knivarna kommer ifrån?
    Jag är tacksam för all hjälpClick image for larger version

Name:	k.jpg
Views:	1
Size:	37,6 KB
ID:	675375Click image for larger version

Name:	k1.jpg
Size:	59,0 KB
ID:	675376Click image for larger version

Name:	k2.JPG
Size:	137,3 KB
ID:	675377
    Bättre med lite skit i hörnen än ett rent helvete.

2 lite bättre bilderClick image for larger version

Name:	k3.jpg
Size:	75,1 KB
ID:	562785Click image for larger version

Name:	k4.jpg
Size:	73,1 KB
ID:	562786

Comment

Kan ingenting om silverstämplar.
      Men vad som kan vara "kattfoten" tycker jag man kan se.
      I 2 - kan det vara årtalsstämpel för 1791?

Statusen på stålets struktur i bladet tycker jag pekar på att det handlar om riktigt gamla saker och att stilen verkar vara klassicistisk.

Comment

Ja jag har också funderat lite i dom banorna. Men det finns kanske någon här som vet.

Comment

Dina bilder är inte lite suddiga, vilket inte gör gissningen bättre, men jag skulle ändå våga tippa på Carl Gideon Relander i Stockholm 1775-1819. Han stämplade CGR och gjorde matbestick, knivar gafflar mm. Står det CGR eller...?

Comment

Hej
            Ja det står CGR även om der inte är tydligt. Vad betyder "runskriften" på bladet?

Comment

Det är en dåligt slagen eller sliten tillverkarstämpel. Det är inte guldsmeden som gjort bladet bara skaftet. Bladet är kolstål.

Comment

Tack så jättemycket för din vänlighet och din stora kunskap. Det finns bara 3 knivar och alla har olika längd på bladet. Dom kommer från ett dödsbo där ingen intresserad finns som vill överta dem. Har dom något värde om dom skulle säljas? Jag kommer under dagen att lägga upp 5 stora matskedar på detta forum där det också finns många frågor. Hoppas du har vänligheten att även titta på dem. Än en gång tack för din hjälp.

Comment

Vassågo bara och naturligtvis har knivarna ett värde. De är ju antikviteter. Värdet är dock ett relativt begrepp, men du kan diskutera saken med en antikhandlare. Värdet innebär att det måste finnas en köpare som är villig att betala ett överenskommet belopp för dem. Då har du värdet klarlagt. Ärligt sagt, så speciellt rik blir du inte, men någon slant får du säkert.

Notera dock, att stämplarna är oklara och jag bara spekulerade på en eventuell mästare. Det kan vara någon annan...

När du lägger upp skedarna så focusera stämpelbilderna bättre, tack.

Comment

Jo jag är säker på att du har rätt om tillverkaren. Stämplarna är dåliga men om man kikar på alla 3 så stämmer det med det du trodde. Nu har jag lagt upp skedarna
                    Last edited by norton999; 2016-06-14, 10:27.

Comment

Lite kuriosa.......

Den ökande efterfrågan på matsilver i mitten av 1700-talet ledde till
                      att en ny teknik för masstillverkning infördes i England. Den "nya"
                      tekniken, pressning, var en välkänd teknik i guldsmedsverkstäderna.
                      Nu kom metoden att användas även till matsilver och då framförallt
                      till knivskaften. Skaften är pressade i två hälfter, vilka sedan lötts
                      samman till en ihålig holk. Denna har fyllts med harts, som omsluter
                      och kvarhåller knivbladets respektive gaffelns tånge. En guldsmeds-
                      gesäll i Stockholm, Carl Gideon Renander, fick år 1775 tillstånd att
                      utföra ett mästarprov, bestående av " ett par Engelska Bord Ljusstakar
                      med tunna pipor samt några sorters Engelska knifwar och gafflar".
                      Hans läromästare Isac Trybom hade sedan 1764 tillverkat skaft av det
                      slag som sedan även Renander blev känd för.

Tillverkningssättet var förmodligen samma som man har belägg för i
                      Frankrike och skedde genom att silverplåten pressades ihop meddelst
                      en kraftig skruvpress. Kontran var ett stycke bly, som förut pressats
                      ned i stansen och erhållit sin form av denna.

I och med att kniv och gaffelskaft genom denna metod blev "tjockare"
                      så blev kniven och gaffeln det nya "paret" på bordet, tidigare var det
                      gaffeln och skeden som hade samma dekoration.

Comment

Ja så gick det till när kniv och gaffel blev par. Saken var den, att kniven (dolken) hade man ju i bältet sedan urminnestider. Förresten så berättas det att kardinal Richelieu krävde att matknivens spets skulle avrundas. Han lär ha blivit irriterad över det, att man vid matbordet grävde med kniven mellan tänderna. Han ansåg det vara oestetiskt. Dessutom uppstod det ibland gräl vid bordet när vin och öl flödade. Man tog lätt till kniven och stack ihjäl varandra, vilket inte var trevligt. Sant eller inte men så hävdas det.....Gaffeln introducerades av polska prinsessan Katarina Jagellonika på hennes bröllop med Johan III 1562 på Åbo slott i Finland. Senare blev gaffeln även känd i Sverige .....

Comment

Hyvää Suomi.

Comment

Detta var ju ett roligt ämne - det kan vi blåsa liv (eller död i).
                            Jag tror inte på historierna om att det var några enstaka kända människor som införde än det ena än det andra t ex bruket av gafflar eller bordsknivar med rund spets i våra trakter. Inte heller tror jag på att den rundade bordskniven konstrueras för att minska skadorna vid plötsligt uppblommande slagsmål runt matbordet. Bredvid den runda bordskniven ligger nämligen en gaffel med två sylvassa tenar. Gaffeln är designad så för att det är funktionellt - på samma grunder är bordskniven designad med rund spets - det har med funktionen att göra. Klingor på blankverktyg (läs även blankvapen) är noggrant designade med hänsyn till funktionen. Detta oavsett vad man kan Googla fram i Wikipedia.

Kanske var den en enkel sjömatros som oavsiktligt och omedvetet introducerade gaffeln, åtminstone i sjömatrosens eget grannskap, någonstans i Sverige. På samma sätt kan olika föremål och olika vanor och bruk ha spridits med enkla forbönder och sjömän från den ena änden av Europa till den andra etc.

Comment

Jag tackar er alla för mycket intressanta inlägg. Vet ni kanske något även om mina andra matbestick?

Comment

Working...
                              X