Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med stämplar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Hjälp med stämplar!

Hej!
    Jag behöver hjälp med några stämplar som sitter på en tung guldfärgad länk. Är tveksam till om det ens är äkta men tänkte börja med att kolla om någon vet mer om dessa stämplar?
    Bifogade filer

18K och .750 är som du säkert vet själv haltstämplar som indikerar 18K guld, men det är inte svenska stämplar och det brukar fuskas med haltstämplar om det inte finns kontrollstämplar också. De andra två stämplarna kan jag tyvärr inte utläsa från bilden, har du möjlighet att ta en bättre närbild med ljuset från sidan så att stämplarna får tydligare skuggor? Arbetet ser ganska bra ut så det är inte osannolikt att det är guld, och därmed väl värt att kontrollera.

Comment

Tack för ditt svar!
      Tyvärr så lyckas jag inte med en bättre bild men jag är nästan helt säker på att det står 100 till vänster och att det är en "droppe" till höger. Dock så upptäckte jag att armbandet är skavt och då ser jag silverfärg.

Comment

Har inget objektivt om kontrollstämplar att tillföra - jag kanske borde hålla mig borta från den här tråden.

Men!
        Konsekvent utförda Fake-stämplar är nästan alltid korrekta rakt igenom. Jag har sett folk sitta med allt starkare luppar och försökt hitta förmildrande signaler på saker de köpt av "tjusiga"-typer i sommartrafiken på E6:an.

Samma sak med objekt köpta under en semestertripp på Las Canteras på Gran Canaria. I det mysiga utlandet är det ju annorlunda än i gamla tråkiga Sverige - man kan ju verkligen lita på alla dessa mörkögda figuranter som går omkring i sina kritstreckrandiga kostymer i turistkvarteren och säljer "garanterar" äkta guld.

Comment

Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
          Har inget objektivt om kontrollstämplar att tillföra - jag kanske borde hålla mig borta från den här tråden.

Men!
          Konsekvent utförda Fake-stämplar är nästan alltid korrekta rakt igenom. Jag har sett folk sitta med allt starkare luppar och försökt hitta förmildrande signaler på saker de köpt av "tjusiga"-typer i sommartrafiken på E6:an.

Samma sak med objekt köpta under en semestertripp på Las Canteras på Gran Canaria. I det mysiga utlandet är det ju annorlunda än i gamla tråkiga Sverige - man kan ju verkligen lita på alla dessa mörkögda figuranter som går omkring i sina kritstreckrandiga kostymer i turistkvarteren och säljer "garanterar" äkta guld.

Armbandet har tillhört min mormor och är inskaffat på mitten av 60-talet. Mycket riktigt kan det vara som du säger, köpt på en semesterresa. Jag är dock nyfiken av mig och kan inte låta bli att fråga dem som vet mer än mig om stämplar.

Comment

Med risk för att göra Filippa besviken, eller mer övertygad?( och slippa sväva i ovisshet)

Detta är ett "äkta",OÄKTA 18karats armband!

Det har inget att göra med guld över huvud taget! (Trots riktiga stämplar)

Och absolut inte lönt att lägga pengar att gå till guldsmeden för kontroll av guld halten.

Av bilden att döma är bandet ganska flitigt använt, som syns väldigt tydligt på låsblecket, halva bläcket är gult, andra halvan har en gråaktig ton, där förgyllningen är bortsliten, se även säkerhets åttorna.
            Är lite tveksam till vad för slags legering som använts, som har nästan samma vikt som guldet.
            Man förvånas över att det läggs ner så mycket arbete på något som inte är guld, för det är ju välgjort, och var väldigt stiligt, när all förgyllning fanns kvar.
            Ska väl i sammanhanget också nämna att jag i min gröna, ovetande ungdom på 60-talet, köpte ett EXAKT likadant armband i utlandet. Kostade 40:- på den tiden.
            Har sedan under åren i arbetet stött på otaliga liknande armband, en del kunder har blivit väldigt besvikna, andra lättade för dom hade trott dom lurat försäljaren på gatan.
            Last edited by helpme; 2016-02-03, 17:35.

Comment

Ursprungligen postat av helpme Visa inlägg
              Med risk för att göra Filippa besviken, eller mer övertygad?( och slippa sväva i ovisshet)

Detta är ett "äkta",OÄKTA 18karats armband!

Det har inget att göra med guld över huvud taget! (Trots riktiga stämplar)

Och absolut inte lönt att lägga pengar att gå till guldsmeden för kontroll av guld halten.

Av bilden att döma är bandet ganska flitigt använt, som syns väldigt tydligt på låsblecket, halva bläcket är gult, andra halvan har en gråaktig ton, där förgyllningen är bortsliten, se även säkerhets åttorna.
              Är lite tveksam till vad för slags legering som använts, som har nästan samma vikt som guldet.
              Man förvånas över att det läggs ner så mycket arbete på något som inte är guld, för det är ju välgjort, och var väldigt stiligt, när all förgyllning fanns kvar.
              Ska väl i sammanhanget också nämna att jag i min gröna, ovetande ungdom på 60-talet, köpte ett EXAKT likadant armband i utlandet. Kostade 40:- på den tiden.
              Har sedan under åren i arbetet stött på otaliga liknande armband, en del kunder har blivit väldigt besvikna, andra lättade för dom hade trott dom lurat försäljaren på gatan.
              Tack för ditt svar helpme!
              Det var som jag anade... Knepiga stämplar insåg jag tidigt, och när glasögonen åkte på så såg jag ju det gråa. Men man lever ju på hoppet!
              Vi får hoppas att lilla mormor visste vad hon köpte

Comment

Fint minne.
                Kan ju vara skönt att veta att du inte behöver ha bandet i bankfacket.
                Gör rent det med en mjuk gammal tandborste, och lite mild tvållösning, och använd det.
                Lilla mormor hade blivit glad.

Comment

Kan ju vara förgyllt silver! Då ljuger man ju inte helt.
                  DG

Comment

Working...
                  X