Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Halsband med märklig signatur

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Halsband med märklig signatur

Hej!

Blev precis medlem här för att kunna ställa en fråga om ett halsband jag hittat för billig peng på en loppis. Jag har haft det ett tag utan att tänka mycket på det, men idag var det någon som sa "Men, det där är ju ett Wiwen Nilsson!"

Jag tittade lite på nätet när jag kom hem och visst, länken har likheter med många av hans halsband, men signaturen stämmer föga.

Är det någon som sett något liknande och kan ha en aning om vad det är? Har försökt ta en så bra bild jag kan på signaturen som är inristad på baksidan av hänget. Ett tecken som ser ut som en blandning mellan ett K och ett N, följt av ett W och slutligen L9 som jag gissar är en årsmarkering bara.

Tack för all tänkbar hjälp!

Click image for larger version

Name:	IMG_1742.jpg
Views:	1
Size:	61,2 KB
ID:	672208

Click image for larger version

Name:	IMG_1745.jpg
Views:	1
Size:	76,6 KB
ID:	672209

Hej! Välkommen till forumet!

Jag tror tyvärr inte att ditt halsband är gjort av Wiven Nilsson, inte ens att det är gjort i silver utan i tenn. L9 motsvarar årsstämpeln för 1961, även om den här är ristad istället för stämplad, vilket stämmer bra med utseendet på halsbandet. Sådana här saker var vanliga projekt att göra på konsthantverksskolorna och i hobbyslöjden vid den här tiden. För säkerhets skulle tycker jag ändå du ska gå till en guldsmed och be att de testar metallen åt dig!

Comment

Hej, och tack!
      Nej, att det inte var Wiwen var ganska lätt att räkna ut, och jag hade på känn att det inte riktigt var silver...
      Jag blev lite förbryllad över motivet i relation till året, men det var lite kul att få veta att detta var en ganska vanlig typ av "pyssel". Men länkarna? Köptes de i "byggsatser", eller hur funkade det?

Comment

Länkarna kan vara både handgjorda eller färdigköpta. Är det ett skolarbete brukar de vara handgjorda, är de prefabricerade så är det oftast gjort från en färdig sats man köpte och bara satte ihop och så gjorde man dekoren själv. Det enklaste att se det på är genom att kika på hålen och se ifall de är borrade på exakt samma ställe, handgjorda skiljer sig lite från länk till länk.

Comment

Working...
        X