Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kattguld?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kattguld?

Vad tror Ni om dessa bägare, ålder och material.
    Bifogade filer

Signatur

Kan detta vara något..........
    Bifogade filer

Comment

De ser riktigt spännande ut.Hur stora är de?Supkoppar el vinbägare?.Är de tunga el.lätta.Förgyllda är de med största säkerhet men ser väldigt "tjocka"ut i själva utförandet.Bägare av silver är i de flesta fall väldigt tunna/uthamrade.Tenn??Får senbarock/rokoko vibbar.Ta med till en expert och berätta vad hen har att säga om dem.

Comment

Tyskland...?

Hallon Snubben,
        Spännande, tycker mig se ett gammalt hansafartyg där uppe på krönet. Från tiden, gissningsvis, dvs ganska tidigt 1700-tal.
        Tenn var svårt att förgylla, å andra sidan har gyllene glansen nästan försvunnit. Grattis till ett fynd... so long...
        KIM

Comment

Först och främst borde du putsa upp bägarna ordentligt. Då blir du av med färgskiftningarna som lätt leder till fel slutsatser. Jag tror inte de är förgyllda utan det är oxideringen som skiftar.
          Såsom jag nu ser dem, så är det barockbägare i silver (åldermansrankan/sicksack) från första hälften av 1700-talet (barockornamentiken). Sannolikt ca. 100mm höga..kanske? Resten blir svårare. Vid den tidpunkten stämplades det lite hur som helst i vissa land, men om man nu måste säga något så efter att ha eliminerat det ena och andra landet så....Tyskland...kanske?

Comment

Dom är inte mina för det första, det enda jag vet om dom mer än Ni ser
            är att dom ska vara ca 80mm höga. Således vinbägare som Qrt påpekar.
            Åldern anges till rokoko, mitten på 1700-talet och materialet mässing.
            Jag tänker, användes åldermansrankan på oädla metaller, förfalskning.

Comment

Naturligtvis finns alltid möjligheten till förfalskning, men i detta fall tror jag inte riktigt på det. Om basmetallen mot förmodan (åldermansrankan) faktiskt är mässing kunde försilvringen vara anbringad som argent haché, en 1700-tals försilvringsmetod. Skulle det vara så, är det inte illa det heller för sådana föremål är ganska sällsynta och dessutom nästan lika värdefulla som motsvarande silverföremål, men åldermansrankan.....? Den brukar förekomma bara på silverföremål, men, men ? Hävdar fortfarande att det är silverbägare vars oxidering ger den guldfärgade skiftningen. Om inte, så argent haché och det är inte alls illa det, som sagt. Putsa upp dem, så klarnar det säkert.

Comment

Eftersom Prylsnubben redan konstaterat att det är mässing i bägarna, är det ingen ide att spekulera i att det kan vara silver.
                Här hjälper det inte med någon putsning, resultatet blir bara blankare mässing.
                Bägarna har en alldeles för jämn gul färg över hela ytan, så det är ingen oxidation.
                2 bägare tillverkade i ett enda syfte, att lura och bedra.
                Insidan ska inte se ut så här om dom skulle vara ciselerade från utsidan, det är alldeles för jämna ytor efter punsverktyget.
                Kan dom rentav vara gjorda i ett pressverktyg?
                Ciseleringen på utsidan är ingen höjdare, om man säger så, ser nästan lite tafflig ut.
                Som sammanfattning: två "bluffbägare" i mässing krönta med en "åldermansranka",
                som får fantasin att skena iväg, och bidrar till att hålla samtalsämnena igång.

Comment

Som redan sagts, jag har ju inte tillgång till bägarna så ev. putsning
                  från min sida är ju utesluten. Sanningen att säga såg jag bägarna på
                  en auktionssajt där de salufördes som 1700-tal och i mässing.
                  Utropet för båda tillsammans var 5.000kr. Eftersom jag är total novis
                  inom området så reagerade jag på åldermansrankan, kan den sitta
                  på ett mässingsföremål tänkte jag eller är det något lurt här.
                  Nu har ju Ni som är kunniga lite olika tankar om dessa, intressant.

Comment

Jag förstod inte när du skrev "...mässing ", att de är mässing. Men jag skrev också att möjligheten till förfalskning finns. Åldersrankans förekomst är onekligen inte lite underlig. För att få en fullstäng säkerhet borde man undersöka dem med att ha dem i handen. Vill ändå inte ännu utesluta möjligheten till argent haché. Nog är utropspriset i högsta laget för skicket och kvaliteten är inget vidare. Jag skulle inte bjuda. Det är ibland lite svårt med bara bilder.

Comment

Tack QrT, jag förstår att det är omöjligt att göra ett säkert utlåtande
                      enbart med dessa bilder som underlag.

Comment

Ørnen sidder på en rokalje så det udelukker barok. Men rokoko er de sikkert. Eller blandingsstilen.
                        Hanau?

Comment

Working...
                        X