Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad betyder dessa stämplar i en klocka?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vad betyder dessa stämplar i en klocka?

Vad betyder dessa stämplar i en klocka? Är det 9k? Eller ät det 9 3/4 guld utanpå annan metall? Var är klockan tillverkad. Tacksam för svar.
    Bifogade filer

Ser ut som att boetten är i gulddoublé med 25 års genomnötningsgaranti.
    9 3/4 Lignes är storleken på verket.
    Vad står det över den tvehövdade örnen?
    STAR?
    Gärna fler bilder.
    Både tavla och verk skulle vara trevligt att få se.
    mvh

Comment

Hej igen.
      Har jämfört lite logos som SWC&Co /Star Watch Case Company) har använt genom åren.
      Företaget gjorde alltså boetter, inga urverk.
      25 års genomnötningsgaranti infördes i april 1909.
      Din klocka är alltså efter det årtalet.
      SWC&Co tillverkade boetter till många kända märken, Elgin. Longiness, Omega för att nämna några.
      Företaget genomförde även monteringen av verk, tavla, visare, uppdragsaxel, krona och glas.
      mvh

Comment

Var kan man se om det är gulddoublé? Och vad betyder den tvehövdade örnen? På urverket står det PRECIOSA.W.O.o. eller PRECIOSA.W.G.o. 15 jevels. 3ADJ. det är allt. På urtavlan står det bara SWISS. Det är allt som står på klockan.
        Last edited by Wiwi; 2015-09-07, 10:31.

Comment

Ursprungligen postat av Wiwi Visa inlägg
          Var kan man se om det är gulddoublé? Och vad betyder den tvehövdade örnen? På urverket står det PRECIOSA.W.O.o. eller PRECIOSA.W.G.o. 15 jevels. 3ADJ. det är allt. På urtavlan står det bara SWISS. Det är allt som står på klockan.
          Som jag skrev tidigare, det står i boettlocket. 25 years warranted = 25 års motiverat ( det här fallet= garanterat).
          Alltså, man skulle kunna använda klockan dagligen i 25 år utan att doubén blev genomnött.
          Finns ingen anledning att skriva ut en sådan garanti på en boett i helguld.
          Som jag skrev tidigare började SWC med 25 års garanti 1909.
          Siffrorna under den texten är boettnummer.
          Den tvehövade örnen är en del av SWC´s logotyp. Om den nu står för något speciellt vet jag inte.
          Preciosa W Co känner jag inte till.
          Verket är bestyckat med 15 rubiner, lagerstenar, ett så kallat fullstenat verk. Tyder på bra kvalité om antalet stenar som uppges stämmer.
          Jag antar att det är ett litet damarmbandsur iom att verkat bara är i 9 3/4 lignes, det är ca 21 mm om jag inte räknar fel.
          Men som sagt boetten är inte i helguld.
          Kan vara lömskt att göra ett proberingstest då ytan faktiskt är i äkta guld, men under guldskiktet ligger det en oädel metall tex koppar eller mässing.
          Kan inte hjälpa dig mer än så här iom att jag inte känner till tillverkaren av verket.
          Generellt sätt betingar damur ett rätt lågt värde. Man brukar säga skrotvärdet på boetten om den är i ädelmetall.
          mvh

Comment

Tack, för mycket bra svar! Nu har jag lärt mig något nytt om klockor.

Comment

Working...
            X