Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sarpaneva?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Sarpaneva?

Efter googling rörande min fråga: Silverföremål ser jag uppgifter på nätet där man attribuerat en del smycken från Sten & Laine till Sarpaneva som formgivare. De föremål jag sett av honom har burit hans namn i märkningen. Vet ngn hur det ligger till med Sarpanevas samarbete med Sten % Laine?
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Hoppas du nu inte blandar mellan bröderna Timo och Pentti Sarpaneva. Timo var glasdesignare och Pentti metall. Pentti Sarpaneva startade sin karriär i företaget Merkkikeskus Sorsa i början av 1960-talet. I medlet av 60-talet jobbade han med Kalevalan Koru och 1967 med Turun Hopea Oy var han verkade som konstnärlig chef till sin död (1925-1978). Att han skulle ha jobbat för Sten & Laine har jag inte hört, men....?

Comment

Ursprungligen postat av Qrt.S Visa inlägg
      Hoppas du nu inte blandar mellan bröderna Timo och Pentti Sarpaneva. Timo var glasdesignare och Pentti metall. Pentti Sarpaneva startade sin karriär i företaget Merkkikeskus Sorsa i början av 1960-talet. I medlet av 60-talet jobbade han med Kalevalan Koru och 1967 med Turun Hopea Oy var han verkade som konstnärlig chef till sin död (1925-1978). Att han skulle ha jobbat för Sten & Laine har jag inte hört, men....?
      Det är Pentti S jag avser. Vet du om det stämmer att hans smycken bar hans namn?
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Äääääh...minns nu att P. Sarpaneva var designer inte guldsmed. Vad jag vet är, att åtminstone vissa föremål/smycken designade av honom och tillverkade av Turun Hopea hade en överlopps designstämpel S för Sarpaneva, men det är allt jag vet för tillfället.

Comment

Working...
        X