Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liten Isbjörn? ännu en svårtydbar stämpel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Liten Isbjörn? ännu en svårtydbar stämpel

Nu kommer bilder direkt. Hängsmycke med vad jag antar glas eller bergskristall. En av märkningarna i stämpeln förutom S tassen och 925 är ngt som ser ut som en isbjörn!? men vad står den för?Click image for larger version

Name:	010.JPG
Views:	1
Size:	107,6 KB
ID:	668368Click image for larger version

Name:	011.jpg
Size:	95,4 KB
ID:	668369Click image for larger version

Name:	012.JPG
Size:	108,0 KB
ID:	668370
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Från Finland, men nu blir det lite svårare för denna isbjörnsstämpel har först använts av Salovaara Kb i St Karins nära Åbo 1955-1988. Sedan av Kaarinan Kulta Oy 1988-1990 även i St Karins. Därefter av Perring Oy i Åbo 1990-1996 och sist av Perkko Oy i Helsingfors 1996-1997. Jag skulle tippa på någondera av de två förstnämnda.

Comment

Ursprungligen postat av Qrt.S Visa inlägg
      Från Finland, men nu blir det lite svårare för denna isbjörnsstämpel har först använts av Salovaara Kb i St Karins nära Åbo 1955-1988. Sedan av Kaarinan Kulta Oy 1988-1990 även i St Karins. Därefter av Perring Oy i Åbo 1990-1996 och sist av Perkko Oy i Helsingfors 1996-1997. Jag skulle tippa på någondera av de två förstnämnda.
      Jag ser ofta djur i krumelurer men det var alltså en isbjörn!! förvånad! trodde övriga stämplar talade för svensk formgivning.
      Åldersbestämningen av smycket är lite svår , formgivningen kan vara lite när som helst. Hur kommer det sig att isbjörnen användes av 4 olika formgivare? Tack f.ö Qrt.se

Comment

Nå, nå bästa Ajth, det en svensk importstämpel för den har ju en oval sköld och inte en "kattfot". Det, att olika företag använt samma stämpel har sannolikt sin förklaring i fusioner, ägarbyten, namnändringar mm. Vet inte med säkerhet ...

Comment

Bolagsröror är verkligen en sak för sig. Har kollat lite på tillverkning och man kan då ändå tro att de första tio åren har samma formgivare, de både kan ha stannat eller flyttat iväg med ägarförhållandena.

Comment

Working...
          X