Hej, behöver lite hjälp med denna..H står för hopeaa, finskt, GT antar jag är Grönlund& Toumisto..men J5 går jag bet på..kanske kan någon upplysa mig..:-)
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Murarspade i silver
Collapse
X
-
Aha..
Ok, det är ett I..då förstår jag för J hittade jag inte..Ursprungligen postat av Fahlis Visa inläggJ5 (I5) enligt finskt system 1914
Comment
-
Ja
Jag tror ochså att det är en frimurarsymbol..kanske vissa medlemmar fick dessa, små spadar..Ursprungligen postat av Lars M Visa inläggDet är väl en symbol för Frimurarna och då för den finska orden?
Comment
-
Aha..
:-)Ursprungligen postat av bwh Visa inläggI Sverige får alla medlemmar denna murslev vid invigningen!
är den ämnad som ett halssmycke?
Comment
-
Ok..
Tackar för info..har du något tips var den möjligtvis kan komma ifrån..? Är estland..lettland helt uteslutet? Eller om H kan stå för Hungary..Ursprungligen postat av Qrt.S Visa inläggSleven kommer inte från Finland. Stämplingen är för bristfällig. Visserligen har H betydelsen Hopea dvs Silver, men den förekommer som en del av haltstämpeln t.ex 813H aldrig fristående som här. Dessutom saknas kontrollstämpeln.Last edited by Harrzon; 2015-02-15, 16:56.
Comment
-
Tacka tackar
Tackar för din expertis.Ursprungligen postat av Qrt.S Visa inläggHar suttit och bökat i böckerna. Halmstad är ett bra förslag. Denna stämpel, ett H i rund sköld introduceras 1860 för Halmstad. Nu finns det en Gabriel Thulin där, som stämplade 1817-1858(1864). Årstämpeln J5/I5 är 1863. Det kan gott stämma.
Comment
Comment