Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Silverföremål

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Silverföremål

Vad användes detta föremål till? Någon som känner igen silversmeden ( det verkar vara ullsaxar - som är Borås vapen). Från 1853.
    Bifogade filer

Lade den i fel kategori; kan admin flytta den??

Comment

Ja, flyttat tråden
      I’m a real mean bitch!

Comment

Sockerströare?

Comment

Det är en strösockersked från den tiden då man ännu inte industriellt framställde strösocker eller fint socker som det kallas här. Med sockersaxen knep man bitar från sockertoppen och krossade dem i morteln tillsammans med smulorna som droppade ner i lådan mellan gallret på sockerlådan. Resultatet var ändå ganska grovt så man "silade" sockret innan man strödde det på t.ex. bärgröten.

Skeden är gjord av CCC. Det är Claes Christian Carlén 1830-1844 i Borås. Hans änka Charlotte f. Holmquist fortsatte att stämpla till 1865. Detta stämmer väl med skedens årsstämpel Y4 för 1853.

Comment

Ursprungligen postat av Qrt.S Visa inlägg
            Det är en strösockersked från den tiden då man ännu inte industriellt framställde strösocker eller fint socker som det kallas här. Med sockersaxen knep man bitar från sockertoppen och krossade dem i morteln tillsammans med smulorna som droppade ner i lådan mellan gallret på sockerlådan. Resultatet var ändå ganska grovt så man "silade" sockret innan man strödde det på t.ex. bärgröten.

Skeden är gjord av CCC. Det är Claes Christian Carlén 1830-1844 i Borås. Hans änka Charlotte f. Holmquist fortsatte att stämpla till 1865. Detta stämmer väl med skedens årsstämpel Y4 för 1853.
            Tack.
            Märkligt att man inte kan googla på silverstämplar av äldre datum. Eller finns det någon sida, någon som vet? På Swedac kommer man inte så långt tillbaks.

Comment

Vassågo,

Nix, det finns inte på internet. Du måste ty dig till litteraturen. I detta fall "Blå boken" eller som den riktigt heter "Svenskt Silversmide 1850-1912". Utsåld på förlaget men kanske du kan googla fram ett antikvariat. Boken kan vara svår att fä tag i. Den är ganska efetrfrågad. Dessutom finns Gula Boken med samma namn men från 1520-1850. Den är inte svår att finna. Sist i raden är "Svarta Boken, stämplar 1913-1987", men den har i praktiken samma innehåll som SWEDAC

Comment

Ja hvis ikke det findes på google så eksisterer det ikke. Og alt skrevet på wikipedia er sandt.

Sagen er den, at det koster mange penge at samle stempler. Og ingen vil betale for den viden.

Theo samler tyske stempler som han offentliggør, men han gør det på frivillig basis.

Comment

Finska silverstämplar och kanske ngn vet designern

Har rotat runt lite bland finska silverstämplar och sökt en "gran" och ett märkligt A. Har ett silversmycke från -70-talet men kan inte uttyda annat än Finland och möjligen årtalet U71. Ngn som har fena på finska silverstämplar.
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Nu borde väl en seniormedlem veta att utan bilder blir det bara gissningar. Visa en bild av både föremål och stämpel, så skall vi se..
                    Dessutom kan årsstämpeln omöjligt vara U71. Finska årstämplar har tillsvidare bara två tecken.

Comment

Qrt.s om det hade varit möjligt skulle jag fotat, stämpeln är den minsta jag sett, sitter på ett litet halssmyckes upphängningsring.

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                        Qrt.s om det hade varit möjligt skulle jag fotat, stämpeln är den minsta jag sett, sitter på ett litet halssmyckes upphängningsring.
                        Nu har jag ansträngt mig och upptäcker att det står U7, kanske...kameraögat ser uppenbarligen bättre än mina egna. Blir ngn klokare och kan dela med sig? Click image for larger version

Name:	003.jpg
Views:	1
Size:	98,8 KB
ID:	557340Click image for larger version

Name:	004.JPG
Size:	137,6 KB
ID:	557341Click image for larger version

Name:	005.JPG
Size:	131,2 KB
ID:	557342Click image for larger version

Name:	006.JPG
Size:	125,9 KB
ID:	557343Click image for larger version

Name:	007.JPG
Size:	83,2 KB
ID:	557344

Comment

Själv är ibland bästa dräng. Med bildernas hjälp har jag funnit ut att det är Sten &Laine Finland Åbo 1973 och sterling silver.

Comment

Ja, det har du helt rätt i , det är Sten&Laine i Åbo 1969-1982

Comment

Hur daterar du smycket?

Comment

Working...
                              X