Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förgyllt silver

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Förgyllt silver

Hittade denna bricka på loppis för 30kr. För pennor på skrivbordet eller för ljusvekesaxen.
    Troligast är väl det tidigare eftersom den säkert inte har någon högre ålder.
    Är det någon som känner igen stämplarna, sterling silver klarar jag ju själv.
    Sedan har vi en stämpel med EN kattfotskrona (inhemsk) och ett T under, Örebro ?
    Dessutom en med likaledes EN kattfotskrona (import) och LL eller lioknande under.
    Slutligen en romboidformad stämpel, vågstämpel ? Allra sist en suddig "molnformig".
    Bifogade filer

stempel til venstre for sterling - angiver land
    formentlig tysktalende

Comment

Tack för det hose, då har vi kommit en liten bit på vägen iaf.

Comment

Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
        stempel til venstre for sterling - angiver land
        hvad står der på det stempel?

Comment

Ja därom tviste de lärde, omöjligt för mig att se. Kanske fem-sex bokstäver,
          möjligen BREMEN eller fem bokstäver med ett möjligt M i mitten.

Comment

Kan det vara en italiensk stämpel tro?

Comment

Prövar att lägga in nya bilder på stämplarna och hoppas på tur.
              Bifogade filer

Comment

Skam den som ger sig, under den stora kronan ser det ut som ett stort T,
                under den lilla eventuellt L L, eller L U, den vänstra stämpeln är ju väldigt
                svag men påminner närmast om en hand.
                Last edited by prylsnubben; 2015-03-12, 11:31.

Comment

Jag har sett detta inlägg, men har ingen säker förklarning på stämplarna. Därför inget svar. Det finns för många och de är dessutom suddiga. De indikerar olika land bl.a. Frankrike eller Italien, men ordet STERLING hör inte hemma in någotdera landet. Bokstäver med krona ovan är typiskt franska men andra stämplar fattas. Den romboida stämpeln med siffror/bokstäver är typiskt italienska, men då är det andra stämplarna överlopps. Att det skulle var av tyskt ursprung anser jag tvivelaktigt. En hand finns i belgiska stämplar, men inte en sådan.

Det är ett virrvarr av stämplar, vilket kan indikera pseudostämplar, vilket ör troligast. Då kan det vara Hanaustämpling, Hanau ligger visserligen i Tyskland, men, men väldigt svårt att säga..? Ärligt sagt, som du antog, har ingen aning....

Comment

Tack Qrt.S
                    Jag vet, stämplarna ÄR suddiga. Dels beroende på fotografen, dels kameran och
                    DELS att det blänker så in i vassen av guldpläteringen. Jag är inte enbart ute
                    efter tillverkaren utan även om det är rent kitch eller kanske hantverksmässigt,
                    vad är användningsområdet och åldern t.ex..............

Comment

Be my guest. De andra frågorna du ställer är inte heller så lätta att besvar. Du har inte uppgett måtten på "brickan". Ålder...? Ja...med all sina krusiduller skulle jag säga från runt sekeleskiftet eller kanske lite tidigare. Användning...? Ja...storleken avgör det, men knappas en serveringsbricka, t.ex glasen skulle vingla hit och dit i bottenmönstret, ett penställ på skrivbordet, eventuellt ett nålfat.....? Sannolikt ett prydnadsföremål i tamburen för visitkort...kanske :-))))

Föresten menade jag "suddiga stämplar" inte direkt fotot utan det, att de är dåligt slagna.
                      Här kan du läsa om Hanuastämplar och kanske hitta dina:

Comment

Tack för länken Qrt.S
                        Ska studera den ingående ikväll.
                        Apropå måtten på brickan så är
                        storleken som på ljusvekesaxbrickor,
                        eller närmare bestämt 21x8 cm.
                        Bifogade filer

Comment

Nå nu är saken klar, det är ett pennställ eller alternativit ett ställ för snoppsax.

Comment

Working...
                          X