Hittade denna lilla silversked stämplad 830 och vad jag tolkar som ett W. Vad är det för sked då den är ganska kort i skaftet och inte speciellt lätt att hålla med. och varför ett skepp? Är det någon form av jubileumssked?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Liten tung silversked med skepp
Collapse
X
-
Det är ganska osannolikt att skeden skulle ha holländskt ursprung. Onekligen gick mina tankar också först dit men finhalten 830 har aldrig använts där. Stämplarna syns inte tillräckligt bra. Dessutom ser de inte riktigt ut att vara holländska. 830 är en nordisk halt men även använd i Portugal. Skeden kan gott vara en caddy spoon men lika väl en karamellsked. Skeppet skulle även passa på Portugal. För ett bättre svar krävs bättre och skarpa bilder av stämplarna. Försök med nya bilder, tackar på förhand.
Comment
-
Tala är silver, tga..
Hallå,
Om det kan tillföra någonting, vad vet jag? så är fartyget en s.k. Elizbethian Gallion, ganska vanlig i bild, inte minst i England.
Skeppet var vanligt under andra hälften av 1700-talet men typen seglar fortfarande....den här korkskruven är ett exempel.
So long..
Comment
-
Hoppla vilken tonUrsprungligen postat av Qrt.S Visa inläggEn liten korrigering. 830-halten är nuförtiden i användning sedan 16.7.1999. Den kunde sålunda vara holländsk men en relativt ny sådan. Visa nu stämplarna så blir det klarlagt.
Eftersom skeppet är Portugisiskt så är det kanske så. Det bästa jag kan göra med min kamera är nedanstående bild.
Hittade detta på internet " 1489 års bestämmelser angav att silver skulle hålla 14 1/2 lod rent silver mer mark, vilket motsvarar 90,625 % silver. 1569 bestämdes att silver skulle vara 14-lödigt, vilket var samma halt som i dalermynten, det vill säga 87,5 %. 1594 angavs halten till 13 1/2 lod för gjutet och 13 3/4 lod för hamrat silver och 1596 till 13 1/2 lod för allt silver. 1752 bestämdes halten till 13 1/4 lod (82,8125 %). Detta ändrades 1912 till 830 tusendelar. Då stämmer det väl inte riktigt med 1999Last edited by Samlartrollet; 2014-09-03, 08:29.Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör
Comment
-
Jodå det stämmer alldeles bra. Problemet är bara det att det du skriver gäller svensktillverkade föremål. Din sked är inte från Sverige och då gäller inte svensk lagstiftning. Mitt skriveri gällde det holländska regelverket.
När någon frågar någonting om silversaker är det av yttersta vikt att visa bra och skarpa makrobilder av stämplarna. Det är de som avgör ursprunget! Utseendet är av sekundär betydelse även om det kan ge vissa ledtrådar. Tyvärr är det mer än ofta vi ser bra bilder av själva föremålet men urusla suddiga minibilder av stämplarna :-(((((((......vad säger nu samlartrollet om sina första stämpelbilder?
Det nya bilderna är lite bättre men tyvärr förblir ursprunget outbenat åtminstone tillsvidare
.
Comment

.
Comment