Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Danskt (?) konfirmationssmycke

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Danskt (?) konfirmationssmycke

(ETA: sorry, skulle nog ha lagt denna under 'smycken'. Admin, flytta gärna)

Är det någon som har sett något liknande hängsmycke i silver? Min far fick det när 60-talet var nyfött när han konfirmerade sig. Det har silverstämpel och en stämpel med "RR". Min mor tycker sig komma ihåg att han sade att det var danskt men hon är inte helt säker. Jag har hittat två silversmeder som passar in tidsmässigt, R. Rasmussen och Robet Ryberg men hittar ingen info om dom mer än att dom båda använde RR-stämpeln. Har någon av alla superkunniga människor på forumet någon info om dessa två danska herrar? Eller tips på någon bok som man kan titta i? Det finns även en silversmed i Sverige som använde RR från -61 och framåt. Jag har mailat dom för att se om dom känner igen hänget men medan jag väntar på svar passar jag på att fråga här Tyvärr kan min kamera inte zooma in tillräckligt för att få stämplarna läsbara men här kommer en bild på fram och baksida.

Click image for larger version

Name:	Kors.jpg
Views:	1
Size:	23,9 KB
ID:	659122
    Last edited by Mollet; 2013-09-08, 18:04.

Tror det är Danskt? Silverstämpeln avslöjar vilket land det kommer ifrån. Dansk stämpel eller Svensk? Eller är det en importstämpel, tre kronor i en oval. I så fall behöver du inte leta efter någon svensk silversmed. Vad mer består stämplarna av?
    Alla kameror kan zooma in tillräckligt. Använd funktionen "närbild" (symbolen en blomma), använd stöd (viktigt) och bra dagsljus (lika viktigt). Ta bilden med maxupplösning, typ 3 - 8Mb beskär runt stämplarna och spara den nya stämpelbilden.

Comment

Hej Sarah,

ska kolla silverstämpeln närmare imorgon när jag besöker modern igen. I detta fall handlar det om min iPhone4-kamera så jag är ganska begränsad när det gäller zoomning

Comment

dagmarkors

Comment

Spot on igen, hose! Tack för infon, nu vet jag vad jag ska söka efter.

Comment

ifånen har väl macroläge? Alla andra hyffsat moderna smartphones har ju det. Kolla runt lite i kamera-appens menyer.
            Du ska alltså inte zooma. Ta en närbild (ta många och välj den bästa) och beskär ut stämplarna sen.

Comment

Working...
            X