Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Silverhänge! Loppisfynd?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Silverhänge! Loppisfynd?

Hej! Köpte detta på loppis idag och nu undrar jag vad det är för smycke? Tycker att jag kan utläsa en stämpel, Y5. Tre kronor verkar också finnas med. Vad kan det vara för smycke?
    Mycket tacksam för svar
    Trevlig kväll!
    /Fruhermansen
    Bifogade filer

Smycket påminner starkt om en norsk s k "sölje". Jag tror att det användes likadana här i Sverige, men här var de kanske inte lika vanliga som i Norge. Vad söljor kallas på svenska vet jag inte. Jag vet inte heller när seden började, förmodligen är den riktigt gammal, men jag vet att min mormorsmor hade en sölje vid sitt bröllop 1907.

Till bröllopet, eller kanske som en morgongåva, brukade bruden ibland få en sölje, en slags brosch att fästa på dräkten, någonstans mitt under hakan ungefär. Detta var före vår tids bröllopsklänningar, ofta hade man kanske en sjal eller liknande som man fäste söljen i. De små hängena på broschen, "tingeltanglet", avslutades ofta med små skedformade bitar. Dessa små skedar skulle reflektera solljuset och blända troll och annat otyg så att de inte skulle kunna göra den nya familjen något illa.

Men nu ser det ju inte ut som att ditt smycke är en brosch, så jag kan ju vara ute på fel spår...

Tekniken med tunna trådar som formats på detta sätt kallas filigranteknik.

Comment

Kan det vara ett sånt här?!

Tack för svar!
      Googlade lite på tekniken och hittade denna auktion på Lauritz! Kan det vara ett örhänge som jag har eller vad tror ni?

Comment

Ja, det var en brosch liknande den på Lauritz som jag hade i tankarna. Det är lite svårt att avgöra storleken på ditt smycke utifrån bilderna, men nog lutar det åt att det är ett örhänge.

Comment

Värde.

Tror du det kan ha något värde?Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	50,4 KB
ID:	550149

Comment

Working...
          X