Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Medaljer. Silver?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Medaljer. Silver?

Jag hittade igår tre medaljer i min källare. De hade varit "försvunna" ett tag, så det var ett kärt återseende.

När det gäller bronsmedaljen så har jag inga funderingar, visar bara upp den. Mina morföräldrar fick den efter att ha tagit hand om två finska flickor, Soile och Leena, under andra världskriget. Den lilla signaturen står för Gerda Qvist. Så vitt jag kan förstå finns inget större värde i denna medalj, men den är kul att ha.

När det gäller den runda medaljen (diameter 4,5 cm) med häst så är den stämplad med "SILVER 1935" på randen. Det finns inga andra stämplar, kattfot eller så. Är det då silver? Jag har för mig att jag har läst någonstans om att silvermedaljer inte alltid är stämplade som annat silver, men jag hittar inte tillbaka till någon information om det.

Nu till den rektangulära plaketten (7 x 5,5 cm), tillverkad av C C Sporrong i Stockholm . Det känns som silver, men den har absolut inga som helst stämplar som talar för att det skulle vara så. Men den är signerad Gösta Carell. Kan det vara silver ändå?

Nu hoppas jag också på att någon här är travintresserad. På den rektangulara plaketten står det "Färjestads travbana, svensk-norska dagen". Jag har googlat och hittat att det arrangerades en svensk-norsk dag på Färjestad 1939. Är då min plakett daterad eller har det arrangerats flera svensk-norska dagar? Är det kanske ett återkommande arrangemang? Någon som vet?

Kan de två sistnämnda medaljerna ha något ekonomiskt värde förutom eventuellt silvervärde?

Click image for larger version

Name:	1.jpg
Views:	1
Size:	81,6 KB
ID:	657905Click image for larger version

Name:	2.jpg
Size:	69,2 KB
ID:	657906Click image for larger version

Name:	7.jpg
Size:	29,0 KB
ID:	657907Click image for larger version

Name:	8.jpg
Size:	72,5 KB
ID:	657908
    Last edited by hugo2; 2013-05-23, 11:52.
Working...
X