Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp mig tyda stämplar på rysk vigselring från början av 1900-talet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp mig tyda stämplar på rysk vigselring från början av 1900-talet

Skulle vilja veta mer om min gammelfarmors vigselring. Jag vet inte när hon gifte sig, men troligast någon gång mellan 1905 och 1908. De levde i en by på ryska landsbygden, mellan Sankt Petersburg och Gatchina. (Gångavstånd till båda städerna för den som tycker om att promenera...). Det är en vanlig slät, enkel guldring. Ganska röd i färgen, så möjligen 24 K. Det är omöjligt att få skärpa på stämplarna, men den ena tyder jag till "EШ" och den andra till "56AP". "AP" är i mindre format än "56". Säger det någon något? Det hade varit så roligt att få veta mer om dess ursprung

Ja a, det skulle ha behövts stämpelbilder utan dem blir det delvis gissningar. Dessutom säger du ingenting om någon stadsstämpel, finns det en sådan? Hur som helst så något kan man med förbehåll ändå säga om din ring trots allt. Stämpeln 56AP är kontrollstämpeln som motsvarar den svenska kattfoten. En sådan stämpel användes 1899-1908 och den berättar att din ring är i guld i halten 56 zolotnik mao 14K och i promille 583,33/1000. Ingenting förutom tackor görs i 24K. Det är 100% guld och alldeles för mjukt att använda. De kyrilliska bokstäverna AP i stämpeln är kontrollmästarens initialer, latinskt AR. Han är Aleksandr Romanov och han verkade i St Petersburg 1904-1912. Tllsvidare stämmer allt med ringens märkningar.

Nu blir det svårare "EШ" är mästarstämpeln. Tyvärr kan jag inte med säkerhet säga vem det är men det kunde vara

Jegor Schagin eller Esel Schick eller Jevs. Schulfrein eller ???

Kan du leva med dessa uppgifter?

Comment

Hoppsan, mitt svar som jag skrev för några veckor sedan, kom visst inte med Tack så hemskt mycket för informationen! Det var mycket mer än jag hade förväntat mig att få veta om ringen
      Bifogar en bild med fokus på stämplarna.

Click image for larger version

Name:	Ring.jpg
Views:	1
Size:	56,3 KB
ID:	547458

Comment

Nu när jag ser stämplarna kan jag bara bekräfta det jag redan sagt. Inga gissningar mera utan factum est. Ibland lyckas det bli rätt bara med en bra beskrivning utan bilder.

Comment

Det låter bra. Tack än en gång

Comment

Working...
          X