Har i min ägo en fin ostrongaffel (kan vara en sardingaffel) som jag är nyfiken på. Vad säger stämplarna? Silver, nysilver, vart ifrån? Tack på förhand!
Snarast en sardingaffel. Hur lång är den? En ostrongaffel är ca. 12-15cm medan en sardingaffel är bara ca 10 cm.
Den är gjord i Birmingham ca 1880-90 av Ainsworth, Taylor & Co.
Försilvrad kan den vara, men är basmetallen legeringen nysilver, är svårt att säga. Det är helt möjligt, men kan vara även någon annat.
Tack för hjälpen. Då den är 14,5 cm så är det med andra ord en ostrongaffel. Att dom lade ner så mycket arbete med mönster och stämplar på en liten gaffel i nysilver.
Hallå Jago,
Njaa, visst stämmer det där med storleken, å andra sidan var ostrongafflar förr i tiden formade som knivar på vänstra sidan.
Som tårtgafflar. Man skulle ju kunna dela läckerheten på tallriken och inte i munnen. Jag är inte 100% säker, men det är vad jag lärt mig. Ev invändningar motses med förtjusning... so long...
Ja jag får väl komma med invändningar nu när du ber om det
Gaffelns utformning är gjord för att skopa upp ostronet ur skalet, därför kan den påminna lite om knivblad på ena sidan.
Nu min protest, man skopar inte upp ostronet på tallriken och delar det!! inte heller delar man det i skalet, varken med ostrongaffeln eller andra verktyg. Färska ostron äts hela direkt ur skalet, gaffeln använder man för att lyfta upp, skjuta på med.
Sen att det finns rätter där ostron ingår, typ lättpocherade ostron med en massa andra godsaker är en annan sak, för där äter man med vanliga bestick.
Gaffeln här ovan är ingen ostrongaffel. Googla på ostrongaffel eller oyster fork för bildexempel.
Comment