Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad, vem och när?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Vad, vem och när?

Hej!

Har denna fina pryl, men vet just inget om den. M.a.o. vem som gjort den, när detta kunde ha skett, materialen som använts i den och det ursprungliga användningssyftet. Har försökt reda ut lite grann, men med rätt dålig framgång. Hittade längst framme framför hjorten två stämpel och i den första finnes bokstäverna G A B med typ punkter mitt i raden mellan bokstäverna. Den andra stämpeln är betydligt svårare för mig att tyda. Ingen aning vad som finns i den. Bästa gissningarna har varit ett katthuvud eller något av en skål. Har inte vågat putsa upp den allt för mycket men har letat efter ytteligare stämpel utan framgång även där. Också det ursprungliga anv.syftet har varit något man gissat på ett tag nu, allt från cigarrställning till tandpetarhållare. Helheten är ca. 20cm långt och ca. 8cm högt. Vad hjorten drar efter sig och bottnet av helheten är enligt gissningar silver men själv hjorten är något annat. Gissningar på patinerad brons och mässing har erbjudits. Det är enligt mig ett fin sak men tvivlar på att den skulle bara ha varit en prydnad...den måste nog ha något den är avsedd för, men vad.

Hoppas någon har några synpunkter på denna. All hjälp mottages gladeligen!!

Mvh,
    CMEL
    Bifogade filer

Hej och välkommen till detta forum!
    Det finns säkert de som kan ge bättre svar men jag försöker lite: Jag tror inte det är en hjort utan en ren som drar en akkja. GAB står för Guldsmedsaktiebolaget och att föremålet var avsett som askkopp. Det är svårt att se om det är en kattfot men med försiktig puts med mjuk trasa eller tops bör det kunna gå. Renen verkar vara gjord i brons.
    Hälsn
    Lars M

Comment

Tackar för ett riktigt snabbt svar!

Just det, en ren och inte en hjort! När man är lite för ivrig så händer sådär sen
      Jag försökte leta lite info om GAB innan jag hittade denna forum och då träffade även jag på Guldsmedsaktiebolaget men också en guldsmed från Finland med namnet Gustaf Adolf Björklund som lär ha använt GAB någon gång i tiderna. Om det är så, att helheten är gjord av Guldsmedsaktiebolaget, så finns det kanske någonstans mer info om deras skulptörer etc.? Om det är så, att det är någon annan än Guldsmedsaktiebolaget som gjort den, så intresserar all info lika mycket. Just om denhär Gustaf Adolf Björklund hittar jag just ingen info alls. En bild på en ring hittade jag och där fanns även stämpeln GAB...

Comment

Tror nog att det är svenska GAB följt av sthlm:s vapen St:Erik. (Nysilver) Fanns iofs GAB i Finland, Gustaf Adolph Brand i Åbo 1803 - 1820. Gustaf Adolf Björklund i Kuopio 1855 -1864 och sen i Joensuu 1864 - 1901. Men det saknas kontrollstämpel, årsstämpel och stadsstämpel så silver är det nog inte.
        Tror inte heller på askkopp, väldigt opraktiskt att tömma och göra ren. Gissar på att det är ett "hembygge". Ett charmigt sådant men utan ett egentligt syfte mer än att vara dekorativt.

Comment

Ett omarbetat skrivbordsset kanske?

Comment

Inget samband med Finland. Det är GAB i Sverige och silver är det inte heller, på sin höjd försilvrat.

Det är helt entydigt en hållare för tandpetare. Här en bild av en liknande, som vi brukar ha på middagsbordet. Denna är bara lite mer "automatiserad" och har en sticka i beredskap
            I ena ändan finns en lucka genom vilken man kan fylla på med nya stickor.
            Click image for larger version

Name:	Tand3W.jpg
Views:	1
Size:	10,7 KB
ID:	543668

Comment

Working...
            X