Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

silversked??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: silversked??

Click image for larger version

Name:	sked (8).jpg
Views:	1
Size:	33,5 KB
ID:	655686Click image for larger version

Name:	ny sked_edited-1.jpg
Views:	1
Size:	65,9 KB
ID:	655685Hej
    Är det någon som vet vad det är för stämplar på min sked? har försök luska ut det med hjälp av internet utan framgång.
    Känner inte alls igen stämplarna sen är själva "Skopan" sliten och silvret försvunnit undertill stämplade man annat en silver ja förutom tenn och guld då förstås eller har någon gjort en falsk sked och sålt som silversked?
    Tacksam för svar
    Micke
    Bifogade filer
    Last edited by Permicke; 2013-01-06, 19:28.

Jodå, visst vet vi det. Din sked är från Sheffield i England gjord av sannolikt Mappin Brothers i medlet på 1800-talet. Skeden är inte förfalskad och nu blir du besviken. Det är inte en silversked, men nog en elektrolytiskt försilvrad sådan. Basmetallen synes vara mässing.

Jag förstår gott att du kanske trodde skeden vara i silver på gr. a av stämplarnas utseende. De är avsiktligt gjorda att likna engelska silverstämplar och endast för att dupera folk och få dem att tro att det är silver. Läskunnigheten var det lite si och så med på 1800-talet. Som du kan se finns det en krona och 4 andra stämplar (de tre märkena tv är inte stämplar i ordet rätta bemärkelse utan närmast sk journeyman's marks eller partistämplar) Alltså 5 stämplar inalles. Det är lika många som på ett engelskt silverföremål för tiden. Folk räknade stämplarnas antal men kunde inte tolka dem. Så fick de en AHAAA-upplevelse 5 stämplat alltså silver!!!! Men så var ju inte fallet. Att använda en krona för försilvrat förbjöds 1897, så din sked är sålunda av tidigare fabrikat, såsom redan konstaterats.

Stämplar på försilvrade föremål är mycket dåligt registrerade, att vi här lyckades var bara tur (eller så har jag tagit fel beträffande fabrikören). Generellt sätt har försilvrade föremål förutom några undantag inget större ekonomiskt värde.

Comment

Lite som jag ändå misstänkte så helt besviken blev jag inte men visst hade det varit roligt om det var en silversked
      Jag tackar för svaret och skeden behåller jag i min ägo, ändå en intressant historia om girigheten från 1800 talet
      Micke

Comment

Ursprungligen postat av Permicke Visa inlägg
        Jag tackar för svaret och skeden behåller jag i min ägo, ändå en intressant historia om girigheten från 1800 talet
        Micke
        Ikke girighet manglende penge. Forsølvet er et ønske om at være med på moden

Comment

Working...
        X