Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bæger

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tema: Bæger

Bægerets historie er lang. Sølv til de rige - guld kan vi kun drømme om. Messing til de som ikke havde sølv men som var finere end ler.
    Det ældste i denne tråd kryber lige tilbage til 1600tallet. 1696 og jeg får svært ved at finde ældre. Så kommer de 1700-1750 & derefter 1750 til 1799 det er i denne gruppe vi har størst mulighed for at finde noget som er godt og gammelt. Jo ældre jo bedre, men 1750 til 1799 kanogså bruges.
    1800 til 1850 ja ja ja, men ikke noget at råbe hurra for.
    1850 til 1900 - nu siger vi stop, efter 1900 så er det kun ting som er købt før han vidste bedre.
    Bifogade filer

lidt flere detaljer.
    Bifogade filer

Comment

1696 dansk floral barok bæger på kugleben.
      Bifogade filer

Comment

barok bægre. Det ene floral barok ca 1700 - kan være fra periosen 1680 og frem. Desværre har det ingen stempler, men jeg vil anse det for at være ca 1700/1710.
        Dernæst 3 nålepunslede danske bægre. Alle med 3 cartoush med floral gravering samt indsatte initialer. Anno ca 1710, 1718 samt 1739.
        Bifogade filer

Comment

6 bægre fra anden halvdel af 1700.
          Trompetbæger uden stempler med dekoration i guld. Et træ. Desværre ingen stempler så det er vanskeligt at placere i tid.
          Et lille bryllupsbæger fra Århus anno 1769
          Tysk slangenhutbecker med 3 cartoush som ikke er udflyldt.
          Louis Seize bæger på 3 kugleben
          Svensk trompetbæger i messing
          Og endelig Louis Seize bæger i barok form, men med guilande gravering.
          Bifogade filer

Comment

9 bægre fra perioden 1800 til 1850.
            Øverst lille fransk bæger - dernæst en række svenske trompet bægre. Et større med bryllupsinitialer og et par som også er bryllups bægre. De to sup-kopper er ligeledes bryllups.
            Så er der et dansk uden stempler - det yderst til hjre er Danmark 1838.
            Det store bæger i bund er med genbrug af 1700 tals stempler - for at spare skatten, men er fra 1832.
            Bifogade filer

Comment

I slut 1800 bliver de mere standard prægede. De 3 er danamrk og sverige - det store er fra dobbelt monarkiet Østrig Ungarn.
              Bifogade filer

Comment

Der var engang hvor jeg skulle få en ide om hvad som man køber. Dengang købte jeg rub og stub. Kun det store er interessant - tilhørte en dansk krigshelt fra 1940. Bæger er en gave fordi han blev såret. Gaven bestod i 3 dele - et bæger fra kongen - et bæger fra hæren (mit bæger) og en æske tændstikker fra soldaterkammeraterne.

Det øvrige lidt skønvirke og så fra de historieløse nutid.

That concludes mine opladninger for nu - las os se noget fra jer andre.
                Bifogade filer

Comment

Working...
                X