Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Åttakantig graverad silverdosa

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Åttakantig graverad silverdosa

Jag köpte denna lilla dosa på Tradera för ett antal år sedan. Säljaren skrev att han trodde att den kom från Baltikum, men jag hittar inte några stämplar som verkar stämma med de baltiska länderna i de böcker som jag har tillgång till.

Click image for larger version

Name:	Dosa res.jpg
Views:	2
Size:	54,9 KB
ID:	645074Click image for larger version

Name:	dosa charner res.jpg
Size:	51,3 KB
ID:	645077Click image for larger version

Name:	Dosa lock res.jpg
Size:	54,9 KB
ID:	645076

Dosan är 2,7 cm hög och 2,5 cm bred.

Click image for larger version

Name:	Dosa stämplar res.jpg
Size:	52,3 KB
ID:	645073Click image for larger version

Name:	Dosa stämplar detalj res.jpg
Size:	49,2 KB
ID:	645075

I bottnen finns tre stämplar; ett A, ett monogram WR och ett lejon som håller ett halster eller något liknande över lejonet siffran 13.

Varifrån kommer dosan, hur gammal är den och vem har gjort den?

Jag är tacksam för all information.
    Last edited by Kaptenen; 2012-02-26, 17:27.

Vad håller du på med? Visa nu en bild av dosan och dess stämplar. Så svårt är det väl inte att ladda upp en bild, eller---?

Comment

Jag håller på att skriva instruktioner till forumet och därför dröjer det lite.

Comment

Lejonet är den tyska staden Elberfeld's emblem. Numera så heter staden Wuppertal efter en sammanslagning av mindre städer 1929. Elberfeld är numera endast en stadsdel.

Stämpeln användes före år 1886 så du bör kunna datera den om du slår efter tyska stämplar. Jag tror att siffran 13 ovanför lejonet står för .812 silver.

Hoppas det var till nån hjälp.
        www.pelikantapeten.se
        Ser ramar och inramning som en livsstil!

Comment

Tack så mycket Pelikantapeten! Jag förmodar att du har sett stämpeln här och det är samma bild som jag visar här.

Moderatorerna håller på att skriva instruktioner för hur man laddar upp bilder och detta var ett exempel.

Du har säkert sett dosan på Antikprat och 925-1000.com i samband med köpet; Qrt.S.

Jag kom själv fram till att den kom från Elberfeld. Idag är det en stadsdel i Wuppertal i Nordrhein-Westfalen.

Blakstone på 925-1000.com identifierade mästaren till Wilhelm Rütterschwert, som är omnämnd i Elberfeld 1757-63 och A är årsbokstaven för 1762. 13 är 13-lödigt silver och består av 13 delar silver och 3 delar koppar. 13/16 delar motsvarar 812,5/1000-delar rent silver.

Ref: Carl-Wilhelm Clasen (1986), Rheinische Silbermarken sidorna 160-164, stämpelbilder nr 616 och 621, mästare 642.
          Last edited by Kaptenen; 2012-02-26, 21:24.

Comment

Ja, jag såg din bild här och googlade lite och hittade stadsstämpeln på http://www.925-1000.com.

Dock så har jag inte sett den på antikprat.
            www.pelikantapeten.se

Comment

Stämpelbilden på länken är från min dosa. På Antikprat har säkert tråden blivit bortrensad.

Comment

Och nu föll polletten ner här och jag inser att du endast testade bildfunktionen, tyckte att bilden på stämpeln var misstänkt lik ...
                www.pelikantapeten.se

Comment

ja ikke let at teste on-line

det er jo sådan at 925-1000 får billeder fra mange kider, jeg har også leveret en del. Ligesom vi har forsynet theo med billeder hertil. http://silberpunze.piranho.de/Silber/index.php

Last edited by hose; 2012-02-26, 22:15.

Comment

Tack så mycket!

Det stämmer att Theo har fått stämpelbilden och han har ju verkligen utökat sajten, sedan jag var inne senast.

Kul att ha har tagit med Blakstones svar till mig.

Comment

Han har os alle i kilde. De steder hvor vi giver info. På den måde har han fået en omfattende side.

Jeg mangler bare en nøgle som gør at man kan lede efter et bestemt symbol.

Comment

Working...
                      X