Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp mig med stämplarna!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Hjälp mig med stämplarna!

Hej, jag är ny här, detta verkar vara ett trevlig forum!

Undrar om någon vänlig själ skulle kunna hjälpa mig att tyda dessa stämplar?
    Ser att det är importstämpel, vad är urspunget? Vem har gjort den?

Föremålet är en magnifik stor fruktskål i hamrat silver.

Tusen tack för eventuella svar!

mvh

MalinClick image for larger version

Name:	P2150168.jpg
Views:	1
Size:	31,9 KB
ID:	644727

Ingen som vet??

Inget som vet? Har sökt igenom allt på Internet men ej hittat liknande....

Comment

Skålen är importerad och den högra stämpeln är Göteborgs stadsstämpel- ett krönt G.

De tre kronorna i oval är den svenska importstämpeln som användes från 1913-1988.

Här har skett överstämpling av nästan samtliga stämplar. ADLER skulle kunna vara den ursprungliga tillverkaren. Däröver ser det ut som ?GS förmodligen den svenska importören i Göteborg. Årsbokstaven kanske är S 7 dvs 1920, vilket skulle kunna passa på din beskrivning att skålen är hamrad.

Det hade varit bra att få se en bild av skålen.

Comment

Tack!

Hej Kaptenen!

Tusen tack för information! Snöade in mig rejält där ett tag och tyckte det krönta G:et såg ut som cum shings stämplar(kanton kina), inte allt för lätt att tyda stämplar som blivit överstämplade!

Hur som helst har fått ett annat svar som liknar ditt så gissar på att ni har absolut rätt!

Tusen tack för informationen!

Comment

Skålen

Här är förresten en bild på skålen ifråga! Click image for larger version

Name:	silverskål.JPG
Views:	1
Size:	45,2 KB
ID:	530533

Comment

Jag tycker nog att Les kom närmare sanningen, så jag kopierar hans svar här:

Les svarade på AP Skickat lördag den 18 februari 2012 - 1.30:

Det är lite komplicerat att förklara stämplingen.
            Göteborg är riktigt, den högra stämpeln ligger ned och visar ett krönt G. Kronan till vänster.

Den ursprungliga stämpeln CS för Carl Söderqvist i Göteborg har överstämplats med ADLFF. FF syns inte, men ramen lämnar plats för de bokstäverna. Överstämplingen har skett någon gång efter 1924, då juveleraren Adolf Landoff övertog Söderqvists firma. Mellan 1924 och 1928 använde Landoff stämpeln CS, för att 1928 registrera ADLFF. Söderqvist var verksam från 1901 och före 1913 stämplades importerat silver med enbart en kattfot, antagligen det som syns under den ovala importstämpeln som följs av S.

Skålen har drag av dansk jugend, vilket passar bra in på första decenniet av 1900-talet när skålen stämplades första gången av Söderqvist. Vad det ursprungligen stått i årtalsbeteckningen är svårt att gissa, men det måste ha varit någon kombination av 1901(Y6) - 1912(K7). Lika omöjligt är det att se vad Landoff stämplat, men det borde vara något av de närmsta åren från 1928(B8) när han började stämpla ADLFF.
            Skålen har antagligen varit en inte längre moderiktig hyllvärmare.

Comment

Working...
            X