Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gissa på tillverkningsår

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gissa på tillverkningsår

När tror Ni denna fingerborg av silver är gjord och i vilket land. Jag kommer endast att kommentera tidigare eller senare tills helt rätt årtal är avgivet. Land också, javisst.
    Bifogade filer

Hallå,
    1921 och Finland..
    So long...

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
      Hallå,
      1921 och Finland..
      So long...
      Tyvärr kan jag inte säga "Hakka Pällä" och "Kyllä", senare och längre västerut.....

Comment

Haå Snubben,
        Inte Finland, då säger jag Norge eller Danmark. Betänk att stämpeln bara berättar när
        föremålet är tillverkat. Kanske 1931? So long...

Comment

Haå Snubben,
          Inte Finland, då säger jag Norge eller Danmark. Betänk att stämpeln bara berättar när
          föremålet är tillverkat. Kanske 1931? So long...
          På denna finns en tillverkarstämpel också. Senare och Norden är rätt. Nu har Du gissat på Finland, Norge och Danmark. Finns det fler länder i Norden.

Comment

Sverige 1930.

Comment

Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
              Sverige 1930.
              Sverige är rätt, men senare...........

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                På denna finns en tillverkarstämpel också. Senare och Norden är rätt. Nu har Du gissat på Finland, Norge och Danmark. Finns det fler länder i Norden.
                Hallå,
                Tillverkarstämpel, visst, men berättar den när föremålet är formgivet? Gissar då på
                1936. So long....

Comment

Hallå,
                  Tillverkarstämpel, visst, men berättar den när föremålet är formgivet? Gissar då på
                  1936. So long....
                  Formen (dekoren) är ju jugend, men fingerborgen är tillverkad senare, även senare än 1936.
                  PS den är gjord i Falun av Bröderna Lundqvist, en firma som fortfarande är verksam.

Comment

Fattar tyvärr inte poängen i denna gissningslek, om du vet varför frågar du?

Till prylsnubben, nästan rätt, stridsropet från 30-åriga kriget det heter "hakaa päälle" och betyder "slå dem/klå upp dem"! Därifrån kommer uttrycket "hackapeliter" om de finska soldaterna.

Comment

Ursprungligen postat av Qrt.S Visa inlägg
                      Fattar tyvärr inte poängen i denna gissningslek, om du vet varför frågar du?

Till prylsnubben, nästan rätt, stridsropet från 30-åriga kriget det heter "hakaa päälle" och betyder "slå dem/klå upp dem"! Därifrån kommer uttrycket "hackapeliter" om de finska soldaterna.
                      Då är alla gissningstrådar poänglösa enligt Dig? Att jag la ut fingerborgen som en gissningtråd berodde på att jag själv blev förvånad över att den var tillverkad så sent som 1955. Jag ville se om Ni andra också trodde att den var tidigare. Hittills hade ju gissningarna också varit åt det tidigare hållet så min fundering verkade ju att stämma, den ser tidigare ut. PS Gissningstrådar på PES brukar ofta vara omtyckta av många men alla ska ju veta att smaken är som baken..........

Comment

Det var inte riktigt finska heller, men det är ju inte så lätt med det språket.
                        Jag är ju född i Finland, så jag vet att det heter: "hakkaa päälle".

Comment

Working...
                        X