Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äldre strösockerslev

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Äldre strösockerslev

Som jag nämnt tidigare hjälper jag en bekant att sälja av delar av hennes föräldrahem, denna sockerströare, som jag antar att det är har en stämpel jag inte finner, ser lite mysko ut, samt tre kronor i en oval och A! Lignell. Kan ngn datera sleven och vet ngt om härkomst. Den har rejäl lagning mellan skopa o arm, samt lite trasig i mönstret.Click image for larger version

Name:	056.jpg
Views:	1
Size:	91,6 KB
ID:	641352Click image for larger version

Name:	058.JPG
Size:	131,8 KB
ID:	641351Click image for larger version

Name:	060.jpg
Size:	87,8 KB
ID:	641350Click image for larger version

Name:	057.jpg
Size:	29,6 KB
ID:	641353Click image for larger version

Name:	050.jpg
Size:	23,2 KB
ID:	641354
    Last edited by Äjth; 2011-10-11, 16:38.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Vet i katten om det är en strösked med den formen eller om det är en slev för att fiska upp något som ligger i en lag.

Hur som helst är smeden Anders Johan Lignell, född troligen i Finland 1779, lärling hos Anders Levon i Åbo 1797-1802. År 1805 i Stockholm och från 1806 till sin död 1824 i Sundsvall. Änkan stämplade fram till 1842.

Comment

byen er sundsvall
      nders Johan Lignell 1806-1824 (1842)
      født i finland 23.6-1779
      død 1824 enken Anna Britta Jabin fortsætter til 1842

Comment

Tack. Nä, den ser ju mer ut att vara för flytande vara eller som du säger, en slags sil för att fiska upp kanske inlagda grönsaker, sill? etc etc. Så den har sån pass ålder då, åtminstoen första halvan av 1800-tal! Får jag fråga vad märkningen till vänster om namnet står för? Sundsvall var det ju
        Last edited by Äjth; 2011-10-11, 17:34.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Nu kan det likaväl vara en strösked som något annat. Det har väl ingen större betydelse. Men det som har en markant betydelse i ditt fall eftersom du värderar, är lagningen, som är klumpigt gjord, och det söndriga mönstret. Fast värden inte brukar diskuteras bör du beakta att dessa drar ned värdet med ca. 50% om inte mera oavsett att ströskeden är ganska gammal.

Skulle skeden vara 2000 år gammall skulle nämnda brister sakna betydelse, men nu är den bara 200 år och då har det sin betydelse.

Trots allt är ströskeden lite ovanlig.

Comment

Sundsvallspatrioternas hjärtan klappar alltid lite extra när det visas föremål från staden!

Comment

Working...
            X