Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Silver(?)stämpel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Silver(?)stämpel

Hej,
    Är detta en silver stämpel eller nåt annat?Den sitter på en pokal.Click image for larger version

Name:	019.jpg
Views:	1
Size:	60,4 KB
ID:	641073

Har du en bild av hela föremålet? Det är av vikt att få se hela pokalen, eftersom det verkar som det är silver, men Parissilver har kopierats runt 1900.

Comment

Ja, det skulle vara intressant att se hela föremålet. Om stämplarna stämmer är det ett föremål från Paris är 1753....om jag nu tolkat det rätt. Mästaren vet jag tyvärr inte.

Comment

Jag misstänker att det är en "timbale" stämplad 1776 i Paris av Henri-Nicolas de Brie, som blev mästare 13 september 1758 och var verksam till 1793.

Det krönta A:et - Paris mellan 1774-1780 under kontrollmästaren J B Fouache.

Det krönta N:et- Paris 1776

Mästarstämpeln- HNDB Henri-Nicolas de Brie

décharge-stämpeln bör vara ett tjurhuvud - Tête de boeuf

Comment

Jo Kaptenen har rätt det är 1776. Ett krönt N användes även 1753 men A:s utseende avviker. Konstigt att jag har detta A uppgivet som 1775-1781 ????. Nå, fransk stämpling är värre än djungeln i Afrika.

Comment

eller måske Hanau - men lad os nu se hele formålet.

Comment

Har svårt att tro att den är så gammal men här kommer en bild.Varför jag frågar är för att jag tänkte skänka den till ungarnas loppis Click image for larger version

Name:	024.JPG
Views:	1
Size:	143,5 KB
ID:	522663

Comment

Din bägare ser ut precis som förväntat och den är stämplad 1776 i Paris av Henri-Nicolas de Brie. Det finns ganska många träffar på bägare av honom sålda på olika auktionshus bland annat på Christie's och det är några sköna tusenlappar de går för. Skicket på din verkar bra och stämplarna är tydliga om vi bortser från décharge-stämpeln som är under det krönta N:et.

Comment

Men jisses! Säger som dom på antikrundan: Det hade jag ingen aning om!! Man kanske rent av skulle ta och putsa upp den lite! Och ungarna får nåt annat med sig till sin loppis tror jag
                  Tack för hjälpen Ni är verkligen kunniga!

Comment

Working...
                  X