Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Silverurna, stämpelhjälp - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Silverurna, stämpelhjälp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Silverurna, stämpelhjälp

Jag köpte den här urnan idag. Jag tycker den är ganska trevlig, men stämplarna klarar jag inte av. Här finns en hel del användare som är duktiga på det här så jag räknar kallt med att någon kan hjälpa mig :-)
    Urnan(eller vad man skall kalla den) är drygt 32 cm hög och väger 397 gram. I den ena medaljongen är det graverat 1904 och den andra ser lite skum ut. Jag undrar om där inte har varit något graverat som nu är borslipat.
    Bifogade filer

Lockpokalen i nyrenässansstil är med största sannolikhet tillverkad av nysilverfabrikanten Adolf Braese i Stockholm.

Jag tolkar stämplarna som...
    A, B och St. Erik samt med tillägg av 1NS (prima nysilver)

Här finns lite mer om tillverkaren och de noterade stämpelvarianterna. Det hade arit bra om du kunde beskära eller ta en ny bild av stämplarna, eftersom de inte verkar finnas med bland de beskrivna.

Comment

Hejsan Kaptenen.
      Som vanligt ett fullödigt och innehållsrikt svar. Tack så mycket.
      Stämplarna är ganska knepiga att fotografera, då de sitter på en "rundad" yta. Jag har tagit några bilder till. Jag kan försöka igen i dagsljus om du vill. Det kanske går bättre :-)
      Bifogade filer

Comment

Tack så mycket. Bilderna är bra. Det ser ut som Braese har modifierat sin NS-stämpel och lagt till 1.

Comment

För övrigt kan jag tillägga att stämplarna liknar de som finns nedanför "tidningsnotiserna" i det andra inlägget. En konstig detalj tycker jag mig se. Det verkar som det finns 2 tecken före NS i den högra rektangeln. Kan det vara så att man stämplade II N S? Dessutom känns det som N och S står ovanligt långt ifrån varandra och "skrivna" med helt olika "typsnitt".

Comment

Jag kan tänka mig att man har stämplat 1 först och sedan har man stämplat NS. Stämpelkanterna möts på N:et och därför ser det ut som ett annat typsnitt.

Comment

Detta handlar väl ändå om nyrokoko.
              Min omedelbara gissning hamnar på att detta på sin höjd är importerat och sålt av fa Braese, men knappast tillverkat av B:e härstädes. De stora guldsmedsfirmorna i Sv:e och Sthlm jobbade i stort sett på det sättet. Man köpte pampiga men lågfrekventa praktpjäser utomlands, gärna i Tyskland som stämplades med det egna firmanamnet. Att anskaffa oerhört kostbara pressverktyg med tillbehör för en vara av - låt oss säga - udda fason var knappast hållbart.

Comment

Håller med dig om att pokalen nog är importerad. Formen är som jag skrev nyrenässans och dekoren är till största delen nyrokoko.

Comment

Working...
                X