Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket ursprungsland på detta hängsmycke i silver?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vilket ursprungsland på detta hängsmycke i silver?

Hängsmycket har svensk kontrollstämpel/importstämpel men de övriga stämplarna bortsett från 925 vad står de för?Click image for larger version

Name:	001.JPG
Views:	1
Size:	38,5 KB
ID:	640813
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

nej finsk kontrolstempel
    og Turko er byen
    U7 er 1973

Comment

Click image for larger version

Name:	004.JPG
Size:	80,3 KB
ID:	522280Jo det finns en kattfot och S.et på annan plats på smycket. Tack Hose! Finskt alltså, lite förvånande! vem kan ha formgivit tro? om vi är på -70-talet känns ju de tunga namnen, Sarpaneva t.ex som trolig eller..?

Comment

Javisst Hose har helt rätt, det är från Finland. Närmare sagt stämplat i Turku eller Åbo som staden heter på svenska. Sarpaneva är önsketänkande. Smycket är gjort av ett företag som heter Valo-Koru 1971-1981 beläget i Rusko komun invid Åbo. Nuförtiden heter det Nordens Valo-Smycken Oy Ab. Sterlingsilver naturligtvis (925/1000). mariamonogrammet är Åbo stadsvapen och U7 som sagt 1973.

Comment

Valo-Koru Oy är tillverkaren och vad jag vet så var Hannu Ikanen en av företagets formgivare.

Du får gärna visa en bild på hela smycket.

Comment

Utan Oy bästa Kaptenen. Ett aktiebolag blir det först 1981:-)))))

Comment

Tack för utförliga svar! Bild på hela smycket.Click image for larger version

Name:	002.JPG
Size:	131,9 KB
ID:	522286

Comment

Det verkar inte vara så många formgivare att välja på Silversmeden själ Jorma Valo eller Hannu Ikonen, som jag nämnde, och Juhani Valo. Jag tycker inte att det liknar Ikonens design, men vad vet jag...

"Our goldsmith Jorma Valo has had the official stamping right of noble metals since 1969. Besides the designer and producer of the jewellery, Jorma Valo, the jewellery has been designed over the years also by Hannu Ikonen and Juhani Valo."

Du kan väl mejla till Jorma Valo, så får vi klarhet i designfrågan.

Comment

Tack Kapteenen för din länk. Jag har nu skrivit och ställt min fråga. Återkommer när/om jag får svar.

Comment

Working...
                  X