Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Stämplad lockskål
Collapse
X
-
C G Hallbergs guldsmedsaktiebolag, Stockholms stadsstämpel St Erik, M förmodligen för försilvrad mässing. X och 16 är lite svårtolkade, men kan fungera på samma sätt som en drejarsignatur och 16 är kanske storleksbeteckning eftersom även locket är märkt.
Gissningsvis är den tillverkad runt 1920.
-
Bästa lunchur, om du läser dessa silversplater kan du ganska fort konstatera att svenskt silver importerat eller inte skall ha tre kronor-stämpeln. För importerat i oval eller i trepass, även kallad "kattfoten". Allt annat är någonting "annat" än silver, försilvrat, förnicklat, plåt, tenn eller annat oädelt material.
Jag vet att snart kommer någon in och påpekar att"nog finns det ostämplat silver!" Jodå det finns, men det är antingen så gammalt att det är mycket osannolikt att man stupar på det eller splitternytt och ganska ointressant.
Naturligtvis finns det utländskt silver i Sverige utan tre kronor stämpeln, men då har det utländska silverstämplar men det är en helt annan historia. Här var det svenska (inte-silver) stämplar.
Comment
-
Tack Qrt.S för informationen
Jag brukar alltid titta efter kattfoten för att vara riktigt säker då jag vet att den skall finnas med på silver. Men denna skål fick följa med hem ändå då jag inte kunde tyda stämplarna i affären. Jag har inte förlikat mig med min ålderssyn ännu och har därför inte tagit för vana att ha med mig förstoringsglas
Comment

Comment