Lunchloppade denna fina lilla burk, med ingraverad krona och monogram. Fint slipat glas och med vad jag tror är engelska silverstämplar. JH och sedan ett lejon och något mer, kanske Ni kan hjälpa till med artbestämning. Vad tror vi om monogrammet under krona, kan man även härleda det någonstans? Det känns som bra kvalisort det här.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Liten slipad glasburk med silverlock, engelsk? [ID: John Howes, London, 1862]
Collapse
X
-
Lejonet är för England sterling silver. Följt av Leopards head som står för London. Årsbokstaven får någon som läser frakturbokstäver bättre än mig lösa, liksom tillverkaren JH. Sen har vi skattemärket Queen Victoria I (1838 - 1890)
Kronan med monogrammet har jag ingen aning om, i det landet adlades väl folk i parti och minut, kan bli svårlöst
-
Sarah har gjort detta så bra, så det är bara att fylla på toalettburken är stämplad G 1862.
Tillverkaren bör vara John Howes, som registrerade stämpeln i juli 1844 och han har gjort lock till slipade burkar 1875.
JB434: Figured Rosewood dressing box with rounded edges and inlays of mother of pearl and metal working Bramah lock with key, the box made by Joseph Mechi, London, the interior still fitted with dressing accessories in cut glass and hallmarked (1875) silver by Frances Douglas and John Howes. The box has a sprung lower drawer fitted for jewelry and a document wallet covered with ruched velvet framed with gold embossed leather in the lid. There is a lift out tray having further divisions and lids and a further compartment beneath for jewelry. Circa 1875.
Comment
-
Njaaa, inte behöver du nödvändigtvis glömma monogrammet. Det att burken är tillverkad i England betyder inte nödvändigtvis att graveringen är engelsk. Den kan mycket väl vara gjord annanstans t.ex. i Sverige.
Jag tycker nämligen att kronan ser ut eller åtminstone liknar väldigt mycket en svensk eller finsk aldelskrona en så kallad frälseadelskrona. Skulle det ha funnits ett vapen hade det varit betydligt enklare. Onekligen är detta svårt att härleda. Försök bläddra i en gammal adelskalender från senare hälften av 1800-talet under R, så kanske du kan hitta någon med initialrena GWR, men jobbigt är det som sagt och chansen att hitta är ganska minimal.
Comment
-
Jag anser att inte är en grevlig krona för den skall ha 9 tinnar tillika som friherrens krona har 7 tinnar. Detta är en vanlig "bonnadleskrona" med bara 5 tinnar, även kallad för riddarkrona. Den svenska såsom den finska adelskronan ser i stort sett lika ut med samma principer, tinnarnas antal har sin betydelse. Ju flere tinnar destu högre stånd.
Såtillvid har du rätt Kaptenen att det faktiskt är bara GW. Det jag först trodde vara ett R är ett spegelvänt G. det är ett spegelmonogram. Tyvärr finns det enhel massa svenska (och finska) adliga ätter vars släktnamn börjar med W. Bara en enda grevlig nämligen nr 25 Wachtmeister af JohannisLast edited by Qrt.S; 2011-09-20, 21:30.
Comment
-
Jag hävdar fortfarande att det är en grevlig rangkrona.
Jag förmodar att det är Rysslands och Heliga romerska riket av tysk nation och deras rangkronor som du tänker på.
http://en.wikipedia.org/wiki/Crown_(heraldry)
Comment
-
Inte Gruflig
Kronan är inte Gruflig men väl Greflig, och även rätt treflig
. PS Eftersom det är en grevlig ätt så bör det vara stor chans att det är någon ur den grevliga ätten no 25 Wachtmeister af Johannishus som har varit innehavare till burken. Föreslår Gotthard.........
.http://sv.wikipedia.org/wiki/Gotthard_Wachtmeister
Toalettburken kanske han haft med sig i kavalleriet där han var officer 1854-1868.Last edited by prylsnubben; 2011-09-20, 23:43.
Comment
-
Jag gjorde en grundligare undersökning och konstaterade att källan jag anlitade talade om (europeiska) kronor i allmänhet. Men så framkom det plötsligt att kronorna i de nordiska länderna är lite avvikande, så din förmodan är rättriktad. OK, medges, du har nog rätt Kaptenen. Nå man gör sina misstag och erkänner man dem är livet alltid lättare.
Bara som en liten passus, Wikipedia är förresten inte den mest tillförlitliga källan, det finns andra mycket bättre. Wikipedia innehåller tyvärr också en massa smörja och felinformation. Menar bara om någon inte vet det, så...
Prylsnubben kom till samma resultat som jag beträffande ätten nummer 25, inte illa alls. Gotthard är inget dåligt förslag, men är det han eller,
Kammarherre Gustaf Axel Otto,
Kammarherre Gustaf Emanuel
Georg Axel Albert
Gerda, eller ?
Det kan man diskutera i evighet. Längre kommer vi knappast och även det "framkomna" är endast obevisbara spekulationer.
Comment
-
Spännande att komma så långt, tackar så väldigt mycket för er nedlagda tid att leta möjligheter. Det blir så mycket roligare när man får lite historia runt ett föremål. Tänkte ha burken på middagsbordet med tandpetare i, nu kan man spekulera i vad den varit med om mellan falukorvstuggorna!
Comment
-
Samma resultat som Du, man får tackaUrsprungligen postat av Qrt.S Visa inlägg
Prylsnubben kom till samma resultat som jag beträffande ätten nummer 25, inte illa alls. Gotthard är inget dåligt förslag, men är det han eller,
Kammarherre Gustaf Axel Otto,
Kammarherre Gustaf Emanuel
Georg Axel Albert
Gerda, eller ?
Det kan man diskutera i evighet. Längre kommer vi knappast och även det "framkomna" är endast obevisbara spekulationer.
.
Comment
Comment