Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är detta måntro?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vad är detta måntro?

Hitta dessa då jag gick igenom mina kartonger, mestedels nyfiken på skeden med dessa vackra former. Någon som kan ge mig svar?

-På skeden har stämpeln en liten fyrkan och sedan ALY efter.
    -Knivens skrift kan jag inte tyda utom den stora "made in finland", tror jag
    -Gripklon hittade ja ingen stämpel på, kanske inte ens är silver?

Har ingen koll alls, men nyfiken!

Hej och välkommen till forumet!

Skeden har förmodligen varit avsedd för konfekt och med stor sannolikhet är den holländsk. Du får leta efter fler stämplar. Holländarna är mästare på att gömma silverstämplar i dekoren.

Tången är i modellen Engelsk snäck eller på originalspråket King's Pattern. Förmodligen engelsk och utan stämplar säkert försilvrad.

Comment

Tack så mycket!
      Bra roligt forum att gå igenom, mycket intressant!
      Letade till ögona blödde men hittade ingen annan stämpel på skeden, så svårt att avgöra också om det tillhör dekoren, svårtydligt eller om åldern varit framme.

Finns det någon chans utan dessa extra stämplar att avgöra ungefärligt årtal?

Comment

Säger också välkommen till forumet.

Kniven ser bra ut, kanske rentav av Isakki Järvenpää?

Comment

Ursprungligen postat av Isak.Munther Visa inlägg
          Tack så mycket!
          Bra roligt forum att gå igenom, mycket intressant!
          Letade till ögona blödde men hittade ingen annan stämpel på skeden, så svårt att avgöra också om det tillhör dekoren, svårtydligt eller om åldern varit framme.

Finns det någon chans utan dessa extra stämplar att avgöra ungefärligt årtal?
          Har du möjlighet att ta en bild på de stämplar du har funnit?

Comment

tack så mycket!
            fanns en bild på endast bladet på länken du skicka, det liknar skriften med nån enstaka skillnad, ska försöka göra ett projekt här och skriva av då jag inte får någon fokus på kameran^^

Comment

jag och finsk skrivstil går verkligen inte ihop men det var def. Yisakki efter lite noggrannare koll

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                Har du möjlighet att ta en bild på de stämplar du har funnit?
                Hittade bara en, tror det krävs ett förstoringsglass och vana om det ska finnas fler. Men gick igenom hela skeden utan resultat.
                Min kamera kunde inte fokusera bra nog så ritade av exakt som stämpeln ser ut, raka linjer och vänsterfoten saknas på A't.

På baksidan är skeden helt slät förutom stämpeln på slutkanten fram. Själva "handtaget" var tomt på något som ens kan likna en stämpel. Roligt projekt!

Comment

Stämpeln säger mig tyvärr inte mycket! Jag får dock en känsla av att det rör sig om 1900-tal. Jag får också en svag tennförnimmelse av de två senaste bilderna istället för silver eller nysilver.

Comment

Det kanske står ITALY med en dålig stämpel.

Välkommen till forumet
                    Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

Comment

Tack viol!

Visst står det Italy och vapnet är familjen Medicis. Jag sökte som besatt på holländska stadsvapen i år men fann inget.

Comment

Working...
                      X