Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Silverstämpel Böhemn-Mähren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Silverstämpel Böhemn-Mähren

Hej!
    Har ett "snapsglas" i silver med 3 stämplar. Den trekantiga stämpel ska vara Böhmen-Mähren, silverhalt 835 (1942-?). Är det någon som vet vad dom två andra stämplarna står för? Den nedre till höger är ett W. Den nedre vänstra är jag osäker på.

Hälsningar Albert
    Bifogade filer
    Last edited by Albert; 2011-07-04, 11:47.

Hej och välkommen till forumet!

Visst är det Böhmen-Mähren 1942-4?, Haltstämpeln visar en fyra och det är den fjärde halten som motsvarar 835/1000 rent silver (enl http://www.925-1000.com/foreign_marks.html). Sedan är man övertydlig när man en gång till slagit stämpeln "835" och sedan har vi en för mig okänd mästarstämpel som börjar med W.

Har du en bild på ditt snapsglas?

Comment

Tusen tack för svaret! Ja det kan mycket väl vara 835. Snapsglaset har tillhört en tysk/österrikisk militär. Här kommer en till bild.
      Bifogade filer

Comment

Tack så mycket för bilden på bägaren!

Av erfarenhet vet jag att det är mycket svårt att attribuera silver från Böhmen -Mähren och Tjeckoslovakien. Här rör det sig alltså om en bägare från Riksprotektoratet Böhmen-Mähren. I mitt lilla arkiv fann jag en hovleverantör i Prag, Wilhelm Rummel som stämplade WR och som bör ha varit verksam runt 1900. Om det kan vara Rummels firma som stämplat din bägare ca fyrtio år senare låter jag vara osagt, men det finns en möjlighet.

Går proviniensen att bevisa skulle tyskarna kalla bägaren för Reservistenbecher.

Comment

Militären fick bägaren när han tjänstgjorde i Ulm, Tyskland, 1942-44. Eftersom 835 är en tysk silverstämpel kanske W är en tysk stämpel också. 835 är upp och ner och kanske W ska vara ett M. Namnet på bägaren är Rommel.

Comment

Silverhalten 835 är mycket riktigt vanligt förekommande i Tyskland vid den här perioden. Bägaren är av standardtyp och kan mycket väl enligt min mening vara tillverkad vid en silvervarufabrik i Tyskland eller i riksprotektoratet.
            Jag tror att de tre stämplarna som vi ser är förenliga med den stämpelstandard som förekom i riksprotektoratet och haltstämpeln 835 känns något annorlunda mot majoriteten av de tyska.

Jag roade mig med att öka kontrasten på din stämpelbild och fann något som avviker och ser ut som stämpelrester.
            Bifogade filer

Comment

Intressant! Jag ska ta bättre kort med stativ. Kanske blir läsbart då.

Comment

Working...
              X