Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sølvstempel GA GA GA ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Sølvstempel GA GA GA ?

Kjøpte en liten skje idag som jeg er ganske sikker på er sølv, men finner ingen lødighetsstempel, bystempel, datostempel eller annet som burde være der. Skjeen er 13,5cm lang og stemplet "GA GA GA". Eierinitialer på fremsiden (utydelig) og amatørmessig punslet SW eller MS på baksiden.

Noen som kjenner igjen stempelet, evt kan si noe om alder? Vil gjette tidlig 1800-tall?

Banden
    Bifogade filer

der står CA - jeg har 2 CA i bogen men de er senere.
    Så ukendt smed - 1800 til 1900 - formentlig første fjerdedel af 1800.
    dansk eller nordtysk eller (måske norsk) provinssølv.

For sølv er det.

Comment

Det är tvivelaktigt att den skulle vara norsk med sina tre mästarstämplar, mera sannolikt att den skulle vara dansk som Hose även säger. Hur som helst finns det en CA i Norge. det är Christian Andersen i Oslo/Christiania ca 1834-1865. Men är det han, är en helt annan sak.

Så finns det Christen Aamondt i Flekkejord som verkade 1812-? och dessutom Claus Andersen i Tromsö 1889-1911 men han är lite sen...

Comment

Hei, takk for info... har selv sett norsk sølv som ikke er fullstemplet, men kan ikke nok om dette til å si om tre ganger mesterstempel er norsk eller ikke. Men Danske og tyske gjenstander fra samme periode skal vel også ha bystempel m.m.?

Christian Andersen, Christiania;

Norsk Folkemuseum - Photographer Reinsfelt, Anne-Lise

Stemplet: C ANDERSEN (Chra.), 13 1/4, 1858.

Stemplet: Oslo bystpl, C, CA, 1836, fiskenes tegn.

Stemplet: CA, 13 1/?, 1840

De andre to fant jeg ingen gjenstander av. CA-stempelet på det siste begeret ligner på CA på skjeen...

Bård

Comment

Christen Aamodt i Flekkefjord känns mer trolig än Christian Andersen i Oslo/Christiania. Christiania-silvret bör nog i högre grad varit fullstämplat än provinssilvret och det gäller även förhållandet Köpenhamn och provinsen.

Jag har kollat Christian Andersen i min Jorunn Fossberg och det skiljer lite på de initialstämplar hon visar.

Här är silver från Flekkefjord men tillverkare är ofta "usikker". Aamodt verkar vara en lokal silversmedsläkt.

Comment

Den her er stemplet tre ganger PJP, men har bare brukssted Flekkefjord...

Betalte 20kr for den, så det er nok uansett et godt kjøp

Banden
            Last edited by Banden; 2011-06-10, 09:34.

Comment

Working...
            X