Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Barok sølv

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tema: Barok sølv

Jeg mødte LES idag. Han var i en forretning og studerede - ja fint gammelt sølv - så vi kikkede - forretningsindehaveren viste det bedste af det bedste. Og uh ha ja, man blev fristet.
    Som LES siger ikke flere skeer, men alligevel kommer de rybende ind. Man starter med at købe nyt, så køber man 60 år gamle og så køber man over 100 år. Så køber man skeer fra 1820 - og nej hvor er de gamle. Så bliver man kræsen vi vil kun have 1700tals, så 1600tals.
    LES ønsker sig nu 1500tals. Jeg er kommet til barokken. Hvor stopper det?
    Click image for larger version

Name:	IMG_6949.JPG
Views:	1
Size:	30,8 KB
ID:	636287
    De to skeer købte jeg for længe siden. Alderen er OK - 1716, men de mangler den ægte rottehale.

Den ægte rottehale

Vi må have noget bedre - her er rottehalen ægte, 1681 er graveret bag skeerne, men så gamle er de ikke 1715 og 1717. Givet til et ægtepar som markering af deres bryllup i 1681. Det lugter lidt af noget gammelt.
    Bifogade filer

Comment

En hilsen til FBQ

FBQ har tilsyneladende fået nye interesser, og det er godt. FBQ lærte mig engang - ja men skeer er godt, men bare man fik lidt andet til at supplere.
      Og FBQ har ret. Ukendt alder for det ene så 1739 og det lille 1760 -
      Det ukendte alder har den for barokken så karaktaristiske floral ornamentik.
      Ak ja hvornår stopper han? Det er konen som er efter mig.

Byg videre i tråden lad os se mere barok sølv.
      Bifogade filer
      Last edited by hose; 2011-04-27, 21:29.

Comment

Här kommer allt jag har i den åldersklassen, supkopparnas mönster påminner ju om Hoses barockbägare. De två supkopparna har en perukåttaskilling infälld i botten, den ena från 1713, den andras årtal är okänt, men de präglades väl mellan 1700 och 1715. Inga stämplar på något av föremålen...

Name:	supkopp2.JPG
Size:	40,2 KB
ID:	513758Click image for larger version

Name:	supkopp 1.JPG
Size:	19,3 KB
ID:	513759Click image for larger version

Name:	dosa1.jpg
Size:	37,8 KB
ID:	513760

Comment

1718 er dette bæger lavet.

Name:	IMG_7740_k.jpg
Size:	35,8 KB
ID:	522821Click image for larger version

Name:	IMG_7742.JPG
Size:	35,5 KB
ID:	522820

Hamret af et stykke sølv. Det er lavet af Johan Fridrich Andersen, København 1718

Comment

Grattis till en fin Schlangenhautbecher!

Comment

Schlangenhautbecher det var et fint ord. Slangeskinds bæger - ja på dansk hedder dekor nålepunsling. Men jeg kan godt lide Schlangenhautbecher der er mere svung over det.
              Bæger er købt sammen med dette smukke, men totalt opslidte, rokoko bæger med kugleben.

Name:	IMG_7736.JPG
Size:	85,1 KB
ID:	522822Click image for larger version

Name:	IMG_7735.JPG
Size:	95,1 KB
ID:	522823Click image for larger version

Name:	IMG_7737.JPG
Size:	96,1 KB
ID:	522824

Det er lige før det fortjener at blive smeltet og genbrugt som skrot.
              Last edited by hose; 2011-10-07, 07:10.

Comment

Dagens indkøb

Hvad har vi så her?

Name:	DSCF1145.JPG
Size:	81,4 KB
ID:	525579

Name:	DSCF1138.jpg
Size:	107,0 KB
ID:	525580

Comment

Grattis hose! Den var vacker, men kan du få bilden på stämplarna lite bättre?

Jag skulle gissa på 1700-talets sista fjärdedel utifrån gravyren.

Comment

Tak - ja jeg faldt for dette 139gram tunge bæger. Det er kun 7 cm høj og standran som måske er senere er 6 cm i diameter. Top er 8 cm i diameter så der er tale om et meget kraftigt bæger. Tyg og solid i sølvet.
                    Det er lavet af et stykke sølv - se billedet indeni - mester har banket bæger op i et stykke. Stansrand kunne godt være senere.
                    Bifogade filer

Comment

Bæger har en guilande som løber hele vejen rundt. 3 buer nedad og 3 buer opad. I de 3 buer opad er i hvert af dem et spejl. I de 2 er der stiliserede blomster. Den ene blomst med stilk & blad, den anden blomst er uden stilk, men den er større. Det tredje spejl indeholder en prikgravering S eller J samt et H over årstal 1848.
                      Initialerne tilhører, efter sigende, en sognerådsformand i Fensmark.
                      Det passer på en Næstvedmester - Daniel Ludvig Draminsky f 1768 - mester 30/8 1798 død 1834.
                      Prikgraveringen er senere - jeg har også mine tvivl om mesteren.
                      Bæger er barok i stil og Louis Seize gravringen er klart sidste fjerdedel af 1700.
                      Men selvfølgelig kan det være senere.
                      Bifogade filer

Comment

4 cm høj - en vægt på 17 gram. Tænk engang hvad de kunne få ud af en minimal sølvplade. Ganske simpelt bæger fra mellem 1798 og 1809.
                        Mærker hanen og hovedet. Mesteren er, for mig, ukendt.
                        Selvom det er lille - så er det godt. Det er ikke hver dag vi finder et mere end 200 år gammelt stykke fransk fuldstemplet sølv. Endda med oldermandsranke. Jeg vidste slet ikke at de var anvendt i Frankrig.
                        Bifogade filer

Comment

Jag har aldrig sett några åldermansrankor på franska föremål.

Premier Coq (1797-1809) Paris, dvs 950/1000 rent silver.
                          Moyenne garantie 85 -för medelstora föremål och nummer 85 är Paris.

"B.S.T." ā la "tęte d'ange" (änglahuvud) är Blaise-Simon Trotin, mästare i Paris.

Comment

Tak for det
                            3 gange oldermandsranke så er det sølv da undersøgt. Bæger vejer 17 gram så det er lige før at prøven har svækket emnet.

Spørgsmål er nu om brug? Dansk, norsk, svensk, tysk - snaps, dram eller kümmel. Russisk - vodka. Men Paris ?? hvad drak man i paris?
                            Eller målebæger?
                            Selvfølgelig kan man bruge til hvad man vil, men nogen bud?

Comment

Cognac, armagnac, calvados och olika likörer bör det vara i dessa små bägare, som ibland benämns timbale ā liqueur. De större bör ha varit till vin. Jag har en i samma enkla modell av César Tonnelier, yngre än din, efter 1838 och stämplad med Minerva. Höjden är 7 cm och den rymmer 17 cl, så den har säkert varit för vin.

Comment

Working...
                              X