Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Metallskål på fot som blånat kraftigt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Metallskål på fot som blånat kraftigt?

Denna tunga skål på fot (för frukt, kakor, eller bara till lyst?) är tillverkad i en, för mig, okänd metall. Den har inga stämplar.
    Skålen är gjuten i form(ar) och stansad. Mycket krussiduller, som synes. Proveniens okänd. Jag tror den är från sent 1800-tal eller början av 1900-talet. Har fått för mig att den är tillverkad i Tyskland av en av de många metallwarenfabriken som då fanns.
    Skålen är oputsad och har varit det i väldigt många år. En av bilderna visar en under gårdagen putsad yta. Blänker vackert som nysilver i jämförelse med närliggande ytor.
    Under foten syns (hoppas jag) en kraftigt blå färg. Färgen förekommer även på andra ställen. Finns det nån förklaring till denna blåa färgnyans?
    Vad är detta för skål, var är den tillverkad och vad är det för metall?
    Bifogade filer

Försvann den blåaktiga hinnan eller vad det nu är vid poleringen? Om så var fallet är det helt enkelt en sulfiderad silveryta. Försvann den inte, har jag inte den blågråaste aning om vad det kunde vara.

Hur stor är skålen?

Comment

Ursprungligen postat av Qrt.S Visa inlägg
      Försvann den blåaktiga hinnan eller vad det nu är vid poleringen? Om så var fallet är det helt enkelt en sulfiderad silveryta. Försvann den inte, har jag inte den blågråaste aning om vad det kunde vara. Hur stor är skålen?
      Hej Qrt!

Ytan jag först putsade var inte angripen av blått. Och då var jag förstås tvungen att polera ett blåangripet område. Vilket jag nu alltså gjort. Kan därför konstatera att det blev synnerligen blankt och fint:-)

Skålen är ca 25-26 cm hög.
      Nysilver?
      Ursprung?
      Ålder?
      Tillverkare?

Comment

Nysilver?

Svårt att avgöra utifrån bilderna, eftersom typen som ibland kallas tazza har gjorts i silver och i försilvrat. Du får förmodligen putsa hela skålen och försöka finna någon form av stämpel. De kan ofta finnas på de märkligaste ställen. Såg du Antikrundan och dryckeshornet från WMF, där stämpeln var på undersidan av foten på "trampdynan"?

När du har putsat skålen kanske du finner något ställe där man genom flitig putsning har putsat igenom försilvringen och den underliggande metallen lyser igenom.

auctions, appraisals, arts, paintings, jewelry, online auctions, prices realized, silver, decorative arts, glass, antiques

Ursprung?

Med stor sannolikhet Tyskland

Ålder?

1890-tal, stilen är minst sagt eklektisk med inslag av nyrenässans, nybarock och nyrokoko.

Tillverkare?

Som du själv skriver - det finns ett antal tänkbara tillverkare, Metallwarenfabriken, bland annat WMF och Silberwarenfabriken.

Comment

Med stor sannolikhet ett försilvrat föremål, i övrigt ense med Kaptenen. Inget att tillägga. Nåja, polera upp den och visa resultatet, tack.

Comment

Ursprungligen postat av Qrt.S Visa inlägg
            Med stor sannolikhet ett försilvrat föremål, i övrigt ense med Kaptenen. Inget att tillägga. Nåja, polera upp den och visa resultatet, tack.
            Tack Qrt och Kaptenen!

Nu har jag lärt mig nåt nytt. Tazza var ett okänt ord för mig. Nu vet jag vad det är. Och jag lovar att putsa tazzan!
            Till alla "stämpelnördar" skickar jag en länk från The Open Library (som är en skattkammare) angående "silver plate". Samtliga böcker på denna länk går att läsa eller ladda hem. De har ju många år på nacken men är kanske därför mer intressanta?

Ville bara tillägga att jag nu faktiskt har hittat en stämpel på tazzan! Det står M&C. Vet nån här måhända vad det betyder?
            Last edited by Gamla ting; 2011-03-20, 17:07. Anledning: Hittat stämpel!

Comment

Grattis! Du är duktig på att ta stämpelbilder, så lägg in en bild!

Av en händelse råkade jag ha en stämpel som var sorterad under München, men jag vet inte vad bokstäverna står för, men det kan ju vara en utgångspunkt i sökandet.

M&C, Münchner Kindl och siffran 6

Det är inte helt säkert att det är Münchner Kindl som avbildas. Det kan vara så att M är förkortning för Mönch som betyder munk och kan vara ett efternamn.

På auktionshuset visste de inte...

men kunde konstatera att den var snarlik denna
              Bifogade filer
              Last edited by Kaptenen; 2011-03-20, 22:57.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                Grattis! Du är duktig på att ta stämpelbilder, så lägg in en bild!

Av en händelse råkade jag ha en stämpel som var sorterad under München, men jag vet inte vad bokstäverna står för, men det kan ju vara en utgångspunkt i sökandet.

M&C, Münchner Kindl och siffran 6

Det är inte helt säkert att det är Münchner Kindl som avbildas. Det kan vara så att M är förkortning för Mönch som betyder munk och kan vara ett efternamn.
                Hej,
                Din stämpel liknar tyvärr inte alls min. På tazzan står alltså bara M&C - det är allt. Och stämpeln är som sagt pytteliten. Jag ska be min man fota stämpeln vid tillfälle, dock inte ikväll. Det börjar bli sent:-)

Comment

Hittade stämpel på tazzan! Men vad betyder den?

Det fanns en stämpel på min blånande tazza av nysilver! Den var sannerligen pytteliten.
                  Det står M&C - det är allt. Blir någon klokare av det? Det återstår att se.

Bild bifogas.Jag sätter nu mitt hopp till PES experter på området och hoppas förstås att gåtan blir löst

Click image for larger version

Name:	M&C.jpg
Views:	1
Size:	46,8 KB
ID:	511678

Comment

Det känns ganska klart att de bägge stämplarna kommer från samma tillverkare.
                    Bifogade filer

Comment

Absolut! Men vad är det för tillverkare då?? Land?? Inte klokt så spännande

Comment

Nu har jag myror i huvudet! Detta är ju den stämpel du visade i går och initialerna stämmer ju, men inte det övriga. På min tazza finns varken "gubbe" eller någon siffra. Vad beror det på? Och Münchner Kindl, vad är det? En metallvarufabrik??
                        Nu vill jag verkligen veta allt

Comment

Ursprungligen postat av Gamla ting Visa inlägg
                          Absolut! Men vad är det för tillverkare då?? Land?? Inte klokt så spännande
                          Tillverkare än så länge okänd. Tyskland och troligtvis München. Auktionsfirman som sålde jugendkandelabrarna i länken ovan visste ej heller.

Ursprungligen postat av Gamla ting Visa inlägg
                          Nu har jag myror i huvudet! Detta är ju den stämpel du visade i går och initialerna stämmer ju, men inte det övriga. På min tazza finns varken "gubbe" eller någon siffra. Vad beror det på? Och Münchner Kindl, vad är det? En metallvarufabrik??
                          Nu vill jag verkligen veta allt
                          Münchner Kindl ingår i Münchens stadsvapen och har varit stadsstämpel för föremål i silver tillverkade före 1888. Siffran 6 kan betyda i stort sett vad som helst och det är svårt att säga varför inte dessa två stämplar finns på din tazza.

Comment

Tillverkare än så länge okänd.
                            Kollade igen på ljusstakarna som du skickade bilder på. Missade detta i går kväll då tröttheten smög sig på. Kandelabrarna är ju identiska!
                            Den ena är märkt Argentor-Werke, den andra H&C. Kollade på google och fick fram att Argentor-Werkes föregångare hette Münchmeyer & Co! Sistnämnda företag var verksamt till 1902 då det tydligen övergick i Argentor-Werke. Båda dessa fanns i Wien men hade, om jag minns rätt, försäljning i bl a Berlin.
                            Kan det vara så att den ena av ljusstakarna tillverkades av M&C och den andra lite senare??
                            Om nu M&C är detsamma som Münchmeyer & Co????

Comment

Tack då har du själv identifierat den!

Jag glömde att kolla om det fanns en koppling mellan Argentor-Werke Rust & Hetzel, 1902-1970 och M&C.

C. A. Münchmeyer & Co., 1863-1902 är föregångaren till
                              Argentor-Werke Rust & Hetzel, 1902-1970.

Det kan förklara att man har munken i stämpeln för namnet Münch- /München kan säkert härledas ur munk.

Vad gäller jugendkandelabrarna kan det mycket väl vara så att de har tillverkats 1902 före och efter namnbytet.

Annons publicerad 1900.
                              Bifogade filer
                              Last edited by Kaptenen; 2011-03-21, 22:15.

Comment

Working...
                              X