Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

CG Hallbergs 1947 - Krönt H ??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• CG Hallbergs 1947 - Krönt H ??

Hej igen,

Har ett sigarettetui där jag inte klarar av den 4:e stämpeln från vänster.
    Är H:et krönt eller vad betyder det ?
    Kan det symbolisera Hallbergs som hovleverantör eller är det en smed e. d. ?

Tacksam för svar
    Bifogade filer

H:et är inte krönt utan här är det en stiliserad trappstegsgavel över bokstaven, som jag tolkar det ett varumärke/logotype. Jmf med Guldsmedsaktiebolagets Vasamärke (tyvärr dålig skärpa)
    Bifogade filer

Comment

Jasså, du säger det. Jag satt här och funderade att månne det är Härnösand, men det passade inte riktigt med Hallbergs fabrikerna. Det verkar som om St Erik, eller vad det nu låtsas föreställa, har en fruktansvärd baksmälla så eländigt svullen han ser ut th om H:et

Comment

Ursprungligen postat av Qrt.S Visa inlägg
        Jasså, du säger det. Jag satt här och funderade att månne det är Härnösand, men det passade inte riktigt med Hallbergs fabrikerna. Det verkar som om St Erik, eller vad det nu låtsas föreställa, har en fruktansvärd baksmälla så eländigt svullen han ser ut th om H:et
        Här ännu en stämpel från 1944. Här är St Erik något piggare!
        Bifogade filer

Comment

Javisst, här gapflabbar han ju. Här får du en bättre wasakärve
          Bifogade filer

Comment

Tack för era svar.

Ja det här var lite klurigt, när man googlar är det svårt att få träffar relatert till 40-talet.

Hur gick det till när man stämplade.
            Hade man ett verktyg för Hallbergs, ett annat verktyg för kattfot + S samt ett tredje för stadsstämpel och årtal ?

I så fall ger inte inbördes placering av varumärket någon ledtråd.
            Var det enbart återförsäljare till Hallbergs som kunde få ett eget varumerke/stämpel placerad i tillägg till övriga stämplar ?
            Om det är flera kandidater, kan du ge några exempel ?

När en smed kompletterade med sitt stämpel, var det då som regel enbart bokstav/initialer eller kunde det också vara dekorerat med t.ex. stiliserad trappstegsgavel ?

I mitt sökande hittade jag liknande frågeställning på ett annat forum, men utan att något klart svar kom fram.
            Är betydelsen av detta stämpel så underordnat att man kan bortse från den helt och hållet ?

Många frågor blir det, men så är det när man själv saknar kompetens men har experter i sin närhet

Med hälsningar
            Odd

Comment

Jo, ett verktyg för varje stämpel. Det kan finnas kombinerade stämplar. Vet inte för Sverige men i t. ex. forna Ryssland kombinerades vid olika tidpunkter olika hallstämplarna, probermästare, år, halt och ort till en stämpel som då kallas "poincon". Det fanns också tripplar och dubblar osv.

Generellt sett går stämplingen till så, att mästaren slår först sin stämpel. Så för han föremålet till statliga kontrollverket där probermästaren kollar att halten är håller laga mått. Om så är fallet, slår han haltstämplarna osv. och saken är klar. Om halten inte stämmer, slås föremålet sönder och samman, konfiskeras till staten och smeden blir bötfälld. Skedde detta mer än två gånger så åkte smeden i buren tom på livstid.

Så gick det till förut. Hur det riktigt sker i dagens läge vet jag inte riktigt, men böterna är säkra kanske även rättegång. Knappast hamnar han i Sibirien. Här ser du en bild hur en punsel (den heter visst så på svenska?) ser ut. Det är den finska årstämpeln från förra året (I9)->2010). Någon annan får berätta dig resten
              Bifogade filer

Comment

Ört.S ,
                Tack för ett bra svar

Comment

Working...
                X