Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med nysilver!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp med nysilver!

Finns det någon som kan hjälpa mig att identifiera och eller värdera denna underbara lilla grupp?
    I botten på dem står det stämplat EPNS.
    Tack på förhand!
    Bifogade filer

EPNS står för ElectroPlated Nickel Silver. Jag får en känsla utav gravyren och modellen att denna teservis inte är tillverkad i Europa utan i Nordafrika, men jag kan ha fel.

Du får gärna ta en bild på stämpeln.

Comment

Får vibbar av ganska sentida import från Mellesta östern med omnejd. Lågt ekonomiskt värde, fast bruksvärde finns ju i den mån dylikt används idag.

Comment

Tack för svar!
        Jag återkommer med bild på stämpel.

Comment

Här kommer bilder på stämplarna.
          Bifogade filer

Comment

Tack för de nya bilderna! EPNS står för ElectroPlated Nickel Silver.

Jag tycker att utseendet på stämplarna EPNS, som står för ElectroPlated Nickel Silver, styrker HgF:s och mitt antagande om en tillverkning i Mellersta östern eller Nordafrika.

Comment

Vad innebär det i värde? Ca..........50 eller 300kr

Comment

Nu är det så att värdet är alltid ett relativt begrepp. Det största värdet beträffande försilvrade/nysilverprodukter är bruksvärdet. Om du nu absolut måste ha ett "värde" så sätter vi det mitt i byn dvs.ca. SEK 152,50 förutsatt att du hittar en hågad köpare. Mer blir det knappast....oms ens det.

Comment

Tack för svar!
                  Jag försöker lära mig lite mer om antvikiteter och tycker att det är så spännade med all den kunskap som finna här på forumet.
                  Jag blir ofta så förvånad när jag läser vad saker är värderade till i pengar. Saker jag tycker är underbara kan vara helt utan pengavärde medans andra saker som jag ratar kan kosta skjortan!
                  När jag var barn samlade min far stundom på koppar. Det känns så konstigt att vissa kärl jag minns från dess betingar samma summa pengar idag som då. Måste vara ett väldigt ras...
                  Stenkakor är ett annat exempel. Hur kan det komma sig att de är så helt utan värde idag. De är ju gamla och dessutom bär de på minnen och den tid som var(kultur)
                  Är det bara trender som avgör vad som kostar?

Comment

ja det er det. vil folk have ting så koster det.
                    mit hjem er fyldt med værdiløse ting - som jeg har betalt dyrt for.
                    men jeg er nok det eneste menneske på denne jord som har villet have dem.

Comment

Du skall aldrig ta riktigt på allvar det som sägs om värden. Det är bara riktvärden. Orsaken är mycket enkel och det är det att det är i princip subjektiva åsikter och antaganden. Värdet vet du först när en hågad köpare räknar upp ett överenskommet antal sekiner i din hand och både säljare och köpare är bägge nöjda. Då har du fått värdet på pjäsen, innan det är allt bara spekulationer. Se på auktionssidorna, ibland går det över ibland under "riktpriset"....

Hose talar om "värdelösa"??? Allt är relativt, för mig kan det ha ett värde, för någon annan har det inget värde. Definiera begreppet "värde", det är svårt, väldigt svårt kan jag säga dig.

Comment

når jeg siger værdiløs - så taler jeg om monetær værdi. Prisen som man skal betale. Jeg kan fremvise mange gode ting. Ting som jeg sætter pris på, men som samtidig har en økonomisk værdi på 0.
                        Det seneste eksempel som jeg har købt er en klædebørste. Danmark 1921, guardein stemplet og 3 tårne. Ingen graveringer - børste i so and so stand. Sølvpladen er løs - ca 30 gram hamret sølv. Jeg betalte 100 kr, men helt ærligt hvem gider købe en klædebærste anno 1921. Den ender på lossepladsen (tippen) en dag. Så har jeg spildt 100kr, men indtil da....

Comment

Working...
                        X